Defekt Nilan varmegenvinding

Mit varmegenvindingsanlæg er tilsyneladende gået hen og blevet defekt. Jeg håber, der er nogle kloge folk herinde, som kan give et råd? Jeg har bemærket, at anlægget blæser kold luft ind i huset, hvilket giver følelsen af, at det trækker. Ifølge anlæggets data er udsug i øjeblikket 19 grader. Det passer i hvert fald ikke, da alle mine føler til gulvvarmen står til 23 grader. Indblæs på anlægget viser 16 grader. Det passer derfor meget godt med, at indblæsningen føles kold, alt mens gulvvarmen kæmper en kamp for at holde temperaturen på 23 grader. Jeg har tjekket, at bypass spjældet i Nilan anlægget er lukket, og gummilæben i kanten også virker til at være intakt. Både indblæs og udsug står på trin 1 og jeg har stillet anlægget til at "varme" med 30 grader som mål. Der sidder nye filtre i anlægget på nær pollenfiltret som er 5 måneder gammelt. Det ser dog ikke beskidt ud

Mit varmegenvindingsanlæg er tilsyneladende gået... Vis hele indlægget
55 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har lige fået præciseret at forgreninger til alrum og stue i forslaget begge skal være Ø125. Det er lidt overraskende for mig. Jeg troede dog aldrig man gik op i størrelse længere henne i forgreningerne

Elsparefonden har udgivet anbefalinger og retningslinjer, formentlig omkring 2007, for overholdelse af BR08, som jeg vedhæfter til orientering og fri afbenyttelse.

For daværende SFP (specific fan power) = SEL (specifikt el-forbrug) var det på 1200 J/m3.

Senere, omkring 2012, er det reduceret til 1000 J/m3. Formel: (samlet watt forbrug/dim. m3) x 3600 = minder end 1000.

Ovennævnte skal bl.a. fremgå af indreguleringsrapporten, som beskrevet på side 8.

Ud fra vedhæftet retningslinjer kan du måske blive klogere på hvor det er mest optimale at ændre på din rørføring, for at få lufthastighederne ned.

Det ser umiddelbart rigtig fint ud. Jeg vil dog gerne overlade det til andre at beregne på rør dimensionering. Det går desværre ud over min kompetence. Min logiske tilgang til det siger mig, at der skal ske en reduktion i rørdimensionering jo længere man kommer væk fra anlægget. Det er for at opretholde den samme hastighed gennem systemet. For hver forgrening må hastigheden logisk set reduceres. Derfor undre det mig, at man på den seneste tegning jeg har modtaget, går op i størrelse på 2 for at forgreningerne længst væk fra anlægget. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at se en dimensionering som er foretaget ud fra beregninger og hvor der er kompenseret for hastighedsreduktionen gennem systemet

På den seneste tegning er Nilan anlægget flyttet ca 1,3 m, i forhold til din oprindelig tegning, hvad er korrekt placering?

Har du en tegning af gitterspærene på loftet?

Hvor er din loftlem og gangbro, samt hvor højt sidder gangbroen? 

Er der noget på lofter, der forhindre rørføringen, ud over gitterspærene og loftlemmen?

På din oprindelig tegning, hvor nøjagtig er ind- og udsugningsventiler placeret, er det inden for f.eks. +-10cm?

Hvor mange mm luft har du under dine døre? Formodet at luften passere under dine døre.

Dine hoved-lyddæmper ved Nilan anlægget er de 1200 mm lange?

Hvordan er El tilslutningen til Nilan anlægget, fast installation eller via stikkontakt?

Ja, desværre er der ikke mange Pro ventilationsfolk, der har læst Elsparefonden's retningslinjer.

Prøv at svare på ovennævnte, så godt du kan. Der er ingen grund til at jeg laver forslag som på forhånd ikke kan lade sig gøre.

Der kan komme mange ting i vejen, men nu er jeg langt om længe tilbage med svar. Beklager for det sene svar

Jeg er ledt efter det, men har ikke kunnet finde en opdateret tegning over gitterspærene. Jeg har en gammel revision 1. tegning hvor målene ikke passer. Dog skal det nævnes, at der er saksespær over stuen

Den sidste placering af Nilan anlægget vil ende med at blive den korrekte placering. Som det står nu, er sakse spærene i vejen, så det er tæt på umuligt, at skifte filtre

Min loftlem er placeret i bryggerset. Gangbroen går midt gennem loftet (lige over hoveddøren og på langs af huset. Da der er saksespær ved stuen, så stopper gangbroen det sted. Selve gangbroen sidder lige over isoleringen, svarende til 350mm

Forhindringer for rørføring er som sådan kun loftlemmen samt rør og motor til emhætten over køkkenet

På den oprindelige tegning har jeg tegnet ind- og udsugningsventiler så præcist som muligt (ca. +- 10cm)

Der er ca. 3-4mm luft under mine døre. Luften vil passere under dørene, når de er lukket. Døren til bryggers er fjernet. Der er heller ikke dør mellem entre og køkken

Mine hoved-lyddæmper ved Nilan anlægget er 1200 mm lange

Anlægget er tilsluttet til stikkontakt





Annonce

Det jeg "fiskede" efter var om det var muligt at føre rørene, til køkken og bryggers, i 45 gr, i stenen for vinkelret. Evt. nogle foto kunne måske belyse det noget mere.

De ca. 3-4 mm luft under dørene er alt for lidt, helt hen i "skoven". (0,4 cmx75 cm= 30 cm2). Med lukkede døre vælter det balancen i systemet.

Luften under dørene skal som minimum være samme areal som indblæsningsrørets areal, til givet rum/lokale, f.eks. Ø 100 = 78,5 cm2. Det gør det kun bedre med evt. +50%.

Når dit anlæg er tilsluttet stikkontakt har du forholdsvis let ved at måle anlæggets strømforbrug ved givne 4 trin. Energimåler fås til omkring 100 kr. Hvis du måler før og efter ombygningen har du et fingerpræg af effekten af ombygningen.

Det kan godt lade sig gøre at føre rørene i 45 gr til køkken og bryggers. Afstanden mellem spærene er 950mm. Så man kan jo blot tilføre en 45 gr bøjning lige efter forgreningen. Så kan det på den måde føres vinkelret under gangbroen, hvis det giver mening? Jeg kan godt tage et billede, men jeg er usikker hvor det skal tages fra for at give noget brugbart

Jeg tror desværre de fleste huse med varme genvinding har alt for lidt luft under dørene. Der er enten en lille afstand under dørene, ellers er der dørtrin som er designet til at luft kan trænge ind under. 

Jeg vil prøve at se efter en energimåler jeg kan se forskellen


Har du fundet noget nyt om sagen? Jeg har den samme problem med en Genvex anlæg.

Jeg melder mig også ind her i debatten, da jeg har samme problem. Dog i noget større omfang end Wester123.. (Betydelig større sugetab).
Huset er på 244m2 (296m2 inkl garage) og bygget i år 2007. Vi overtog det dec. 2016. I start 2017 valgte vi at udskifte det daværende Nilan Comfort 300 anlæg, fordi det var totalt misligeholdt, (lignede at det aldrig havde fået skiftet filtre).
Anlægget der blev skiftet til blev et nyere Nilan Comfort 300LR med CTS602 styring og fugtsensor.

Efter at have læst den her tråd, så tror jeg da nok jeg har brug for noget råd/vejledning til, hvordan jeg griber det her an. Jeg har nu på 2. år overvejet en eftervarmeflade, men jeg synes ikke det giver meget mening, når jeg har et tab på 7-8 grader fra indsugning (rum) til Nilananlægget (som står på loftet).

Her er tallene fra en dag som i dag på trin 1.

hej har et nilan comfort 08.har lige skifte lejer i motorene.,men så der er begyndet at komme svamp på veksleren, dog kun på udblæsning siden og slangen ud til taget.anlæget kører på trin 1.håber nogle kender til samme problem og hvordan det løses.mvh brian
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis