separat stikkontakt fra en el-afbryder

Hej, for et par år siden fik jeg hjælp fra Pizzabager, S. Fabrin, Erik, ev elmand med et projekt, der gik fint. Bare jeg kunne invitere dem for en kop kaffe og vise resultatet:-) 

Nu har jeg igen brug for hjælp. 

Der er en afbryder, som tænder/slukker for lampen i et depotrum, som mangler stikkontakt.

Hvordan laver man en selvstændig stikkontakt med afbryder, ved siden af afbryderen. 


Andre værelse har både afbryder og stikkontakt som ses her: 


Jeg ved, man skal få en autoriserede elinstallatører til at lave det, men .....

Har ca. en meter installationskabel, som jeg kan bruge, men hvordan?

På forhånd tak,

Vh

Bettina



Vh
Bettina
______________________________________________________________________
Vi kan ikke løse vores problemer med den samme tankegang som skabte dem.
______________________________________________________________________
Hej, for et par år siden fik jeg hjælp fra... Vis hele indlægget
49 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Kære venner, jeg har fundet den sorte ledning ved at at fjerne træværket: 

Den sorte går til nabo værelset, som har både afbryder og stikkontakt.

Hvad gør jeg nu! 

Det underlige er, at strømmen i hele lejligheden (på nær komfuret) forvinder, når ledningerne kobles fra afbryderen. (det tog mig lang tid at skulle sikre ledningerne -i mørke- med samlemuffer, men skulle sætte hele den oprindelige setup på plads efter noget tømrer- og murerarbejde)

Jeg har målt spændingen (se tegningen), så det undre mig hvorfor de 2 hvide skal samles sammen i afbryderen!

Vh-Bettina


Vh
Bettina
______________________________________________________________________
Vi kan ikke løse vores problemer med den samme tankegang som skabte dem.
______________________________________________________________________

De hvide ledninger er begge såkaldte fase ledninger, den ene er en tilgang og den anden er en afgang, nå du skiller dem ad så kommer der ikke spænding til den videre installation og i dit tilfælde resten af lejligheden.

Og alle de målinger du har lavet kan du ikke bruge til noget. Du måler gennem dine lamper og brugsgenstande derfor kan du måle 220v.

Du skal klippe den sorte ledninger over og føre disse 2 ender ind i nul klemmen på stikkontakten.

De hvide skal samles. I dit tilfælde kan du sætte en hvid i afbryderen og en hvid i stikkontakten og så ligge en "lus" imellem disse 2.

Og begge sorte ender skal i stikkontakt. Så jeg vil foreslå at der bliver trukket en ny fra nabo værelset så det kan nå ud på ordentlig vis. Man kan binde/sno den nye sammen med den man hiver ud, så går det let.

Skal den have en anden farve gør det ikke noget den bliver lysblå, det vil enhver elektriker kunne tyde senere. 

Du har da lov til at bruge en lommelygte eller lampen på din telefon når du er nødstedt i mørket.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er et klassisk eksempel på en hjemmestrikket meget ulovlig installation , samlinger med muffer bag paneler uden dåser , aflastning osv , er nivouet virkelig ikke højere  her i dette her forum , det er virkeligt pinligt  og dårlig rådgivning , 


   elektriker fra jævnstrømmens tid

Svend Høst: Du må have drømt noget andet under din middagssøvn. 

Det eneste sted ulovligheden kan ligge i er hvis tråd starter selv laver det, og det anser jeg for helt usandsynlig   

Jeg ser ikke et eneste sted i denne tråd at der er anbefalet samling bag gerikter ?  Derimod er det skrevet at det ikke er lovlig. 

Og hvori består ulovligheden så ellers det kunne være skønt med en præcisering i stedet for " bare at kaste op" og lade brækket ligge

 Det er tilladt at lave en stikkontakt mere i gerigt, ( se 2 x link lagt på sent i går aftes af Jenshøj (sikkerhedsstyrelsen ) Og af BET til en YouTube video hvor spørgsmålet bliver klart og tydelig besvaret. ( også omkring samlinger der ikke må forekomme) 

Der har aldrig været aflastning på ledninger på gerigt monterede kontakter og naturligvis heller ikke dåser bag. Derfor må de ikke i hele installationer længere. Men hvor de er må de serviceres.

Her er uddrag fra sikkerhedsstyrelsen, så behøver du ikke at sætte dig ind i sagerne: 

Det accepteres også, at der fx monteres en ny stikkontakt under en eksisterende afbryder uden dåse, når dette sker håndværksmæssigt forsvarligt og der ikke er samlemuffer bagved.

Det har aldrig været tilladt at anvende samlemuffer bag dørgerigter, når stikkontakter og afbrydere var placeret direkte i gerigten uden brug af dåse.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Jeg er ny her på LDS , men jeg er noget rystet over at man anviser en lægmand (lægkvinde) at klippe ledninger over inde bag gerikter og lave samlinger med samlemuffer , uden dåser , direkte ulovligt , nu blev brug af smal minitangent gjort ulovligt i 70erne da mærkestrømmen på 10 A ikke lever op til virkeligheden , men de må gerne blive siddende , men ikke blivet sat op i en ny udvidet installation.

Det her er elektriker arbejde.


Tak for at du gad læse mit indlæg .

Naturligvis er det elektriker arbejde, det pointeres i starten af tråden. 

Hvor ser du anbefaling om samlemuffer bag gerikt ? ?


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak Erik og Imaster, I er bare så gode. (Erik, jeg kunne ikke sove igåraftes så jeg kastede lys ind i hullet inden jeg i gik i seng og fandt den sorte, så blev jeg glad og gik i seng:-)

Jeg tror, Svend Høst henviser til mine ulovlige og kriminelle tanker med T-forbindelse, installationkablet osv, men alle stikkontakter og afbrydere er fra 70'erne så du kan ikke engang fjerne en afbryder uden at tage metalrammen med, måske det eneste ulovlighed!

Svend Høst, du bedes ikke kommentere det yderligere, tak.

Nu har jeg jeg fået en anden tanke; nemlige at flytte lampen på den anden side, så de ikke kaster lys på mig, men på tingene i rummet:

 

Jeg skulle kun renovere rummet i denne weekend, men... så jeg vil lade el-arbejdet ligge indtil alle skabe, hylder og reoler er flyttet ind i rummet igen.

Hvis det er i orden så vender jeg tilbage, når rummet er færdigt!

Men vil gerne vide, hvor meget I tror, det kommer til at koste at flytte lampen (og lukke hullet) og få monteret et stikkontakt under afbryderen; kan selv lave gerigthullet  

Kan du, Erik måske lave opgaven?

Vh-Bettina

 


Vh
Bettina
______________________________________________________________________
Vi kan ikke løse vores problemer med den samme tankegang som skabte dem.
______________________________________________________________________

Det er vist et man kalder "langt uden for distriktet" når man sammenholder postnummer. Og for at vende tilbage til starten på tråden, så den gode gamle: Damen spurgte elektrikerne om de helst ville have en øl eller en kop kaffe: " ja mon ikke vi kan drikke øl medens vi venter på kaffen"


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Bettina !!

Jeg har været med her lige siden starten , og er ikke mere så aktiv her , men følger jævnligt med i  el. debatten som jo er mit område , ind imellem når ser noget der for langt ude giver jeg min mening til kende , som jeg har gjort i mange år , og det kan hverken du eller nogen andre stoppe .


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Der er yderligere 29 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også