separat stikkontakt fra en el-afbryder

Hej, for et par år siden fik jeg hjælp fra Pizzabager, S. Fabrin, Erik, ev elmand med et projekt, der gik fint. Bare jeg kunne invitere dem for en kop kaffe og vise resultatet:-) 

Nu har jeg igen brug for hjælp. 

Der er en afbryder, som tænder/slukker for lampen i et depotrum, som mangler stikkontakt.

Hvordan laver man en selvstændig stikkontakt med afbryder, ved siden af afbryderen. 


Andre værelse har både afbryder og stikkontakt som ses her: 


Jeg ved, man skal få en autoriserede elinstallatører til at lave det, men .....

Har ca. en meter installationskabel, som jeg kan bruge, men hvordan?

På forhånd tak,

Vh

Bettina



Vh
Bettina
______________________________________________________________________
Vi kan ikke løse vores problemer med den samme tankegang som skabte dem.
______________________________________________________________________
49 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Da det kun sidder en afbryder, så mangler du en nul ledning.

Nul ledningen er nemlig ikke en der bruges i afbrydere, denne bruges kun i stikkontakter.

Du kan være heldig at den ligger inde bag ved afbryderen,kig efter en sort ledning.

Hvis den ikke er der inde et sted så kan der trækkes en ny nul ledning i det eksisterende rør som de andre ledninger er ført i, men dette kræver at man skiller installationen ad og ved hvad man laver.

1. Det du har er smal minitangent. Dret er ikke meningen at stålrammen skal komme ud fra gerikt når ,an skille det ad. Du trykker en lille skruetrækker op i den lille slidse nede fra, og det skubber en fjeder opad så afbryder / stikkontakt kommer ud. Stålrammen sættes fast igen ved at bukke de 4 sæt klør lidt ind og kraftig ud når den er på plads. I sin tid havde vi en klods der skulle hamresind for at få dem fastgjort. Derudover kan den få en lille stift i hvert hjørnehul, men der skal du være lidt kreativ da der er hjuller i gerikt så det holder nok ikke.

2. En stikkontakt uden jord kan kun monteres ved siden af den med stikkontak ved at forbinde den til hvid ( fase ) og sort ( Nul ) altså de 2 som sidder i nuværende stikkontakt. 

Er det der hvor der kun er afbryder er der måske stikkontakt på modsatte side af samme dør.  Det vil der typisk være da der er 2hvide ledninger. Så kan installationskabel tilsluttes der. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du skal være klar over at hvis der etableres en ny stikkontakt så skal denne installeres efter gældende love og regler.

Og montering i indfatninger uden bag dåse er ikke længere lovligt og har ikke været det i lang tid.

Imaster skrev den 24-11-2018 22:11:01

Og montering i indfatninger uden bag dåse er ikke længere lovligt og har ikke været det i lang tid.

 Det er fuldt ud lovligt at etablere en ny stikkontakt under en eksisterende afbryder i et gerigt. Se "Installationer i gerigter" på Sikkerhedsstyrelsens hjemmeside.

For for hurtige svar, Imaster :-)

Har kigget, der er desværre ikke en sort ledning, men 2 hvide, den ene kommer nedefra og den anden oppefra.

Og tak til dig Erik, det er længe siden:-) ; jeg tror, jeg ved, hvordan jeg kan håndtere de gamle, smalle afbrydere og stikkontakter. De sidder fast og solidt:-)  

På den modsatte side af vægen er der slet ikke noget!

Kan man ikke lave en T-forbinde til den hvide og røde -lige inden den går til afbryderen- og tilslutte det til en stikkontakt med et installationkablel? Den hvide må være den, der kommer nedefra, gætter jeg!

Vh

Bettina


Vh
Bettina
______________________________________________________________________
Vi kan ikke løse vores problemer med den samme tankegang som skabte dem.
______________________________________________________________________
Annonce

Jeg vil skynde mig at henvise til:

https://www.youtube.com/watch?v=lx46kP0babk

For at få lovgivningen på plads:-)


Vh
Bettina
______________________________________________________________________
Vi kan ikke løse vores problemer med den samme tankegang som skabte dem.
______________________________________________________________________

Du skal have fat i en sort, og når den ikke er der, så skal der trækkes en ny ledning igennem et af rørene.

Du behøver ikke T forbindelse, der er plads til en leder mere ved siden af i selve klemmen. Men det virker ikke med den røde, det er tændledning til lampe. 

Du skal have fat i en sort ledning i dit tilfælde. 

Prøv at lyse ind i hullet, det er meget mærkeligt at der kommer 2 hvide uden at der følger en sort med. Den er måske trukket stramt til i mellem de 2 rør. 

Er den det skal du have en ny trukket, da man ikke må lave samlinger på det sted ( ingen dåse bagved ) 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Takker mange gage, det er alt for mørkt til at kigge efter en sort ledning nu :-), så jeg vender tilbage i morgen, vi skrives i morgen. 


Vh
Bettina
______________________________________________________________________
Vi kan ikke løse vores problemer med den samme tankegang som skabte dem.
______________________________________________________________________
jenshøj skrev den 24-11-2018 22:30:17

 Det er fuldt ud lovligt at etablere en ny stikkontakt under en eksisterende afbryder i et gerigt. Se "Installationer i gerigter" på Sikkerhedsstyrelsens hjemmeside.

 Takker jenshøj, når jeg tænker mig om så har jeg faktisk hørt om denne regl.

Undskyld for mit vildledende svar.

Der er yderligere 39 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også