Indstilling af Nilan VP18

Hej 

Jeg har for nylig overtaget et nyere hus hvor der er installeret et Nilan Vp18 til opvarmning af brugsvand og ventilation. Jeg har prøvet at rode lidt med indstillingerne, men ved stadig ikke helt hvad den mest optimale indstilling er. Jeg håber derfor at der er nogle med kendskab til denne type anlæg, der kan svare på mine spørgsmål. 

* Jeg har oplevet at det trækker med kold luft fra indblæsningsventilerne, selvom der står en indblæsningshastighed på 0 i styringen. Der burde vel ikke komme luft ind når hastigheden viser 0? 

*Jeg har sat en ønsket rumtemperarur på 22 grader. Jeg har dog gulvvarme i hele huset (naturgas) der er sat en smule højere i temperatur. Er det bedre hvis det er omvendt?

*90% af tiden står anlægget i status venter, hvor den derfor suger varm luft ud af huset på uden at genvinde noget. Er det ikke energispild og hvilken indstilling skal man ændre for at undgå dette? 


  
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Når den suger luft ud vil der komme luft ind af indblæsningsventiler, på grund af vacuum i rummene. Du skal have luft ind for at det virker, så må du hæve temperaturen på indblæsningsluft da varm luft ikke mærkes som træk. Og så skal der være stort set lige så meget luft ind som ud. Det kalder man ligetryk. 

Vedr. temperatur. Hvis din rumtemperatur er omkring 23 grader og du beder Nilan anlæget om at lave 22 grader, så er det jo allerede opfyldt, så den vil ikke tilsætte varme til indblæsningsluft. 

Jeg vil tro at du skal sætte ønsket rumtemperatur noget højere på dit Nilan anlæg. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis