Isolering af vandrør/hane med pu-skum

Jeg har en fritstående vandhane i haven, hvor det ikke er muligt at lukke for vandet, nu her hvor frosten kommer. (Med tiden skal vi ha' gravt ned og sat en hane på under jorden). De forgående år har jeg pakket den ind på alle mulige og umulige måder. Hvilket ikke har været særligt kønt at kigge på. 

Nu har jeg fået den idé at pakke hane og rør ind i pastik, samle en trækasse rundt om, beklæde den indvendigt med plastik og så fylde med Pu-skum. Vil også lægge plast på jorden rundt om røret, hvor det går ned i jorden så skummet ikke kommer i kontakt med fugtig jord.

Vil det kunne holde rør og hane frost frit?


Nu med nyt gammelt hus fra 1901 :
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

I stedet for at udsætte, hvorfor så ikke gøre det nu. Få gravet ned op monteret en jordstophane med aftap. Har du ikke mulighed for at montere hanen i dit hus?



Søren O

Du kan isolere alt det du vil. Kommer der hård frost fryser det alligevel, når du ikke har forbrug fra vandhanen - det tager bare længere tid. Røret vil også fryse i jorden, det skal liggge helt nede i 1,2 m dybde før det kan betragtes som frostfrit.

Hvor får du vandet fra, siden det tilsyneladende ikke kan lade sig gøre at montere i hane i huset.


Søren O

Sidste vinter lavede jeg et forsøg. Jeg lagde 15cm flamenco 1m2 oven på jorden  og målte løbende temp nede under. Da det frøs som hårdest hen i feb-marts var det frosset meget tyndt som 1cm hvor der uden for var frosset 12-15cm så hvis du lægger tilsvarende 15cm isolering uden om din  hane ca 50cm uden om så vil den ikke fryse ned i jorden. Jernrøret vil samtidig trække varme op fra jorden, som du så skal isolere. Kan ikke lige se for mig med det polyskum, men tænker at hvis man lavede en trækasse med 15cm flamenco  på alle sider indeni (lige med plads til hanen) som står oven på den isoleringen oven på jorden så ville jeg tro at det holder frost fri.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Søren O; jeg ved ikke hvor det kommer fra. Kan kun lukke for det, når jeg lukker for hovedbanen i målerbrønden, næsten ude ved vejen. Hanen er i modsatte ende af grunden. Ved ikke hvor den er koblet på. Har kunne holde det synlige rør og hane frost frit over jorden ved at dække med bl. a. En uldtrøje, Halm, en kattehule, en tyk topmadras, ikke på engang, og så pakke det ind i plastik eller en presenning over. Men det er ikke pænt. Det er et hus fra 1901, ude på landet. Det havde stået tomt et år, da vi overtog det. Et konkursbo som banken havde overtaget. Banken gik efterfølgende også konkurs. Så det var deres kurator, der solgte. Det har været en stor pakkekalender at bo her. Man ved aldrig hvad man finder. Men vi er glade for at bo her.

Kovas; Kan sagtens se din idé for mig. Jeg ville, i stedet for flamingo, fylde kassen med pu som kunne pakke sig rundt om rør og hane. Ville pakke hanen ind i plastik for at skummet ikke skulle kravle ind hvor den ikke skulle komme.

Tror at jeg vover pelsen og forsøger med min pu-skum-idé. Vil lige skrive mig bag øret at holde jorden rundt om dækket, også😁

Tak for hjælpen.


Nu med nyt gammelt hus fra 1901 :
Annonce

Forstår bare ik hvis du laver kassen uden om hanen som er pakket ind i plastic og fylder puskum i. Hvordan vil du så få det væk igen til sommer uden at ødelægge det? Eller er du sikker på at du får det ordnet til sommer? Ps man kan også købe et 2,5m kabel til frostsikring af vandrør så går man med både seler og livrem.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Skrue kassen fra hinanden. Skære skummet over så der bliver to halvdele.


Nu med nyt gammelt hus fra 1901 :

Du kan sno noget varmekabel omkring røret, inden du isolerer.

https://www.greenline.dk/k/elartikler/varme-ventilation/frostsikring/p/devi-2m-20w-selvregulerende-varmekabel?gclid=CjwKCAiAiuTfBRAaEiwA4itUqGWff4aj5XOpDUnHey7BcwgkRObd--o-TDXddygnThWuxVcRHPe5uhoCU7YQAvD_BwE


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Hvis der stadig kan tappes vand fra vandhanen, selv om der er lukket ved målerbrønden, er vandhanen tilkoblet et andet sted på vandværkets ledningsnet, og det forbrugte vand går uden om vandmåleren. 

Er det tilfældet, så skal du have lavet en ny jordledning, som skal  kobles på dit eksistetende ledningsnet, hvor vandet bliver målt. Jeg ville nok kontakte vandværket og forelægge dem problemet. Måske er der en jordstophane som de kender til.


Søren O

Han kan lukke ved hoved hanen i målerbrønden, Så det kommer fra husets installation. 

Det er klart at du udsætter frost skade på din vandhane ved at pakke det ind. Og kan du udsætte det 1 uges tid så er det måske tøvejr igen. Men stillestående vand vil fryse inde i din boks på et eller andet tidspunkt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis