Vovlo Penta renovering

Hej, i kloge mennesker herinde.

Jeg har sat mig for at renovere min bådmoter denne vinter. Det er en volvo penta 2002 fra 1994.

Den er pillet ud og står nu i mit værksted.

1. Er der nogen der har et god råd til, hvor jeg kan købe reservedelene billigst? DK, SE, UK ? 

2. Er der nogen herinde, der har prøvet at renovere sådan en og har nogle erfaringer? Jeg er ikke mekaniker.

Hilsen Torben




Hej, i kloge mennesker herinde. Jeg har sat mig... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Den er 24 år gammel og havde mistet trækkraft. De sidste 6 år er det bare gået ned ad bakke.

Hej igen  Stemplerne ville jeg ikke genbruge, der er en hel del lodrette striber i. 

Blokken boret op, nye stempler og ringe., jeg vil gerne lige nærlæse din krumtap. ;0))   

Kan ikke lige se plejlsøler, hovedsøler samt hovedlejer, ser pæne ud, så det er bare et spørgsmål om slitage, tror godt den kan bære et sæt nye lejer, som den er. Hvordan med knasten, og trykprøvning af dyser. 




Hej igen

Så er topstykke og motorblok tilbage fra renovering hos Fyns Marineservice i Assens.

Ventiler og ventilsæder er slebet og topstykket planslebet. Blokken er honet og planslebet.

De mente ikke der var grund til at skifte stemplerne, så jeg har hos dem købt nye stempelringe og et komplet pakningssæt. 6500 kr. for det hele. De mente også jeg kunne genanvende de 3 hovedelejer, men plejllejerne skal skiftes. Knasten skulle også være ok. Desuden skal jeg bruge 2 nye gummiblokke til ophænget, når jeg monterer den i båden igen. Med de horrible priser jeg kan se på marinepartseurope.com , bliver det ca. 3000 kr oveni. Så... det hele kommer nok til at koste omkring 10.000 kr. !!!

Jeg skal til at rense dyserne nu, har set nogle youtube film om det. Hvordan trykprøver man dyserne?

I får lige nogle billeder af den næsten "nye" top og blok, samt et lidt bedre billede af krumtappen.




Det ser jo godt ud, og ok, de kunne jo se nærmere på stemplerne, dog ville jeg forny alle lejer nu den er skilt ad. Dyserne kan du ikke selv trykprøve hvis ikke du har en (tester) men Det gøres ved at sætte dem under tryk, og se hvornår de åbner. (justeres ved at ændre en lille skives tykkelse.)


ok, tak Autoole. Jeg vil prøve hos den lokale automekaniker, han må vel have sådan en tester.

Noget helt andet.

Når jeg nu begynder at samle, skal jeg så smøre gummipakningerne hvor kølerørene går ind i div. faste dele, med noget, f.eks silikone fedt? 

Annonce

Det har jeg altid brugt, så er de til at skille ad igen..



Tak super. Der kommer helt sikkert flere spørgsmål, når jeg for alvor begynder at samle :-)

Det er guld værd for mig, med råd fra jer med erfaring i det her.

Husk lige at rengøre udst.krykken for sod, de er som regel godt sodet til.


Hej Igen

Projektet har ligget stille i juleperioden, men nu er jeg igang igen. Jeg har fået krumtap og stempler sat i og bundkarret på. Så er svinghjulskåben og svinghjulet kommet på, samt knastaksel og topstykke og kåben med oliepumpe, samt pinden til gasregulering som Autoole skrev om tidligere. Nu skal jeg til at montere dieselpumperne, og der har jeg en udfordring. I vejledningen skriver de, at der er hårde shimps og bløde shimps. En hård skal altid ligge mellem 2 bløde. I det sæt pakninger jeg har købt i dyre domme, er der 3 mørke shimps på 0,12 mm og 3 lidt lysere shimps på 0,33 mm, men der står ikke noget på dem. Hvordan kan jeg vide hvilke der er hårde og hvilke der er bløde? Jeg kan ikke mærke forskel. Er der nogen der ved det?

En anden udfordring; I vejledningen står der, at man skal beregne tykkelsen af de shimps der skal lægges under dieselpumperne, ved at aflæse det tal, der er hugget ind i motorblokken ved siden af dieselpumpen. På min står 7, det betyder så  0,7 mm. og lægge det sammen med det tal der står på dieselpumperne, på mine står 1,4, det betyder vel så 0,14 mm. Altså skal der lægges 8,4 mm under dieselpumperne. Men det tal kan jeg jo ikke ramme med de shimps, der er i pakningssættet, og slet ikke med 2 bløde omkring en hård, for så skulle jeg have haft 4 bløde og 2 hårde. Har jeg misforstået noget? 

Hvor mange sims var der i, inden du adskilte den ? det må jo skulle nogenlunde det samme i igen.

Prøv med en fil, på kanten af simsene, så burde du kunne finde de hårde og bløde.


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis