Ophæng i pudset loft

Hej,

Jeg har lige fået en ret stor designer lampe med posten og kan først nu se at den skal sættes fast i loftet med 14 små søm. Problemet her er at vi har pudset lofter, som lige er blevet spartlede og filtet, så de skulle ikke så gerne gå i stykker og søm er jo ikke en mulighed, eller er det? Kan det lade sig gøre at hamre søm i og ramme træplankerne ordenligt eller må jeg ud og lede efter helt tynde meget lange skruer? 

Hej, Jeg har lige fået en ret stor designer lampe... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Undskyld jeg var lige ved at blande en gipsplade ind i det. 

Det er pudset loft og så er der typisk ikke nogen dampspærre. Det forskalling der sidder er ca. 10 cm bred og ca. 1 cm. sprække imellem. Så statisisk vil omkring 10% af dine skruer ramme i sprækken. Det er så ca. 2 . Dem ville jeg flytte lidt skråt til siden ( hvis du ikke ved retningen på forskalling) så de også får fat i træ. Og så må de 2 små huller spartles og pletmales. Ellers forsøge med lille rawlplug de 2 - 3 steder. 

Pudslaget plejer at være lige tyk over det hele og det er typisk 1 cm. Så med 20 mm skruer når du op i træet. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak, jeg tror dog heldigvis at en dampspærre er lidt for fancy til et loft fra 1901    men de andre gange har der været ca. 4 cm op til træplankerne, så jeg forsøger mig med det.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Det gav mere mening og er et virkelig godt råd, tak!

Prøv at stikke et lille søm op et sted hvor du senere ønsker en lampe, så kan du få det målt præcis på det sted. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Igen tak, alt den hjælp overstiger alle forventninger.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Med lange mente jeg lange nok til at nå forskalling over pudslaget. Det betyder selvfølgelig ikke 60mm skruer men de skal nok være længere end de søm. Da pudslag kan være over en cm ville jeg nok gå efter mindst 25mm


Ask

Min. 60 mm skruer 


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Hvordan regner du den ud Calle captiosus ? ? 

Alle pudsede lofter jeg har været i nærheden af har 10- 15 mm pudslag og så kommer der træ. Det vil godt nok være træls at skrue 14 60 mm skruer op til de pærer de r skal hænge der.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Fordi trådstarter skriver angående sit loft fra 1901 at der er 4 cm op til træet , så må 6 cm lange skruer da være minimalt , der er jo ikke megen vægt i de der fatninger og pærer.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Ok de 4 cm  forstod jeg var et andet sted.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også