Gruppetavle

Måske et dumt spørgsmål, men må N fra 2 sikringgrupper (eks 2x10A)  være koblet sammen, eller skal de være det ?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skriver som overskrift gruppetavle, så jeg er lidt i tvivl om hvor du mener. 

FØR gruppeafbryder er N altid koblet sammen. 

EFTER gruppeafbryder må N fra 2 forskellige grupper IKKE kobles sammen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja, det var efter gruppetavle jeg mente.

Jeg havde fat i et loftudtag i dag og hvor der var 2 sæt N med 3 blå ledninger og i den anden blå 4 ledninger, de var forbundet med en stum hvid ledning sammen, jeg skulle skifte et loftudtag der ville skille de blå ledninger af men da jeg prøvet kom er gnister i det jeg løsne kronmuffe, det fårstår jeg ikke.

Jeg havde brugt en spændings snuser inden, og den sagde der var ingen spænding, kun på ledning oppe i dåsen der går til tænd/sluk kontakten og det er ok.

Nogen forklaring på hvorfor jeg oplever gnister da jeg er ved at løsne kronmuffe til de 2 sæt blå ledninger ?





Hvis du ikke har slukket strømmen i tavlen, har der stadig været forbrug på en af nullerne :-) Og N slår ikke bare ud på spænding, så skal du også måle på en fase eller tændledning samtidig :-)

Hvor er jeg dum, selvfølge

Tak for Jeres svar

Når de mange blå er forbundet med en stump ledning ( farve underordnet) er det fordi der er for mange. Og den stump bidrager selv med 2 ender. Så i det tilfælde er det meget bedre at bruge en dobbelt samlemuffe. Så kan du have 4 i det ene hul og 3 i den anden.https://www.greenline.dk/k/elartikler/diverse-elartikler/samlemuffer/p/dobbelte-samlemuffer?gclid=EAIaIQobChMImbj5jLzm3gIVj4GyCh1NcAYiEAQYAiABEgLFgfD_BwE


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis