(Shunt?)Ventil brug?

SimonO
SimonO
SimonO SimonO

Hej,

Efter hvad jeg har kunnet søge frem er det en shuntventil på billedet - men jeg kan ikke finden nogen der ligner min - og derved en forklaring af hvordan skruen skal indstilles.

Røret i højre side af billedet er fremløb for varmt vand til min gulvvarme, og i venstre side er tilbageløb af koldt. Jeg har det lidt koldt i huset pt, ville gerne bare have 100% varmt vand der løber ind i systemet og koldt der løber tilbage, således at der ikke blandes/genbruges vand.
(Lige over ventilen sidder der en pumpe, og lige efter den et termometer der viser ca. 38C.)
Jeg kan ikke gennemskue om skruen skal være skruet helt i eller helt ud for at der ikke bliver blandet vand imellem fremløb og tilbageløb.
- Det håber jeg der er en der kan svare på? :)

Jeg kan i øvrigt se på kontrolenheden at den "kun" bruger ca 90-100L/t pt, og det er selvom jeg har skruet op for alle termostater i de forskellige rum (så de spørger efter varme), jeg har et billede af enheden fra sidste år hvor den bruger 194L/t. Jeg kan ikke gennemskue hvad der går galt her, jeg har renset filtrene og tjekket at upunor telestaterne (de ligner wgf 24v - 2w) spørger efter varme og har haft skruet dem af og tjekket de små metalpinde ikke sidder fast. Begge pumper kører også. Jeg har også fyldt ekstra vand på systemet - gode råd modtages meget gerne :)

Tak for hjælpen!

Mvh. Simon

Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Shuntventil
    Fyr og opvarmning
  2. Shuntventil
    Lav-Hus
  3. Hjælp til at gennemskue vores vand/varmeinstallation
    Fyr og opvarmning
  4. Jonsered FR 13 med 12,5 hp B&S starter ikke...
    Værktøj og maskiner
  5. B&S plæneklipper
    Lav-Have