Behandling af limtræsbjælke

Kathrine dp
Kathrine dp
Postnr:
Kathrine dp Kathrine dp

Hej alle

Vi har købt et 70’er hus her i sommers, og tværs over loftet i stuen har vi fået skiftet en limtræsbjælke. Denne er synlig og nu går jeg lidt og tænker over hvordan denne skal behandles. I resten af loftet har vi sat profilbrædder op som er lud/voks-behandlede. Jeg vil gerne for det første stoppe gulningsprocessen i limtræet, og for det andet vil jeg gerne det passer til det ludede lyse loft. Jeg har søgt lidt frem og tilbage på ludning, men synes ikke jeg har fundet løsningen. 

Er der nogen der har en god ide? ☺️☺️

perhans
perhans
Postnr: 4320
perhans perhans

Kan du ikke bare give den lud som resten af loftet?

-
Rantzau
Rantzau
Postnr: 2970
Rantzau Rantzau

Er limtræsbjælken af gran eller fyr? Er du i tvivl så anvend lud specifikt til nåletræ. Så kan det ikke gå helt galt.

Voks i lofter er ikke det optimale, da det uundgåelige sod fra stearinlys, flæskestegen og andet godt ikke stoppes af voks. Voks er kun egnet til væsker.

Efter ludbehandling kan du anvende interiørlak som letter rengøringen, og delvis forhindrer gennemtrængning af sodpartikler. Du vil blive forbavset over hvor meget snask der sætter sig i et træloft.

Gulning kan ikke standses på nåletræ, kun trækkes i langdrag. Pigmenter i lakken skjuler gulningen.

Kathrine dp
Kathrine dp
Postnr:
Kathrine dp Kathrine dp

Jo det er bestemt også med i overvejelsen, men skal den grundes først? Og mht. lud - er det det samme som ‘panelhvid’ eller hvad hedder det ellers? Og skal den sæber handles bagefter? Og er det med brun sæbe eller noget andet? Og kan man nøjes med sæben? Vil det lysne bjælken nok? 

Du kan nok se jeg er på herrens mark 🙈

Rantzau
Rantzau
Rantzau Rantzau

1: Ingen grunder på rent træ der behandles med laserende maling eller transparent lak.

2: Lud er lud - det står på dunken og intet andet. Det fås hos de fleste byggepuschere. Køb den billigste som ikke er vedlagt en sang fra de varme lande.

3: Efter behandling med lak eller maling er overfladen ikke sugende. Det er hele fidusen for at forhindre sod, skidt og andet snav i at trænge ind i træet.

4: Rengøring foretages med lunkent vand, en sjat salmiakspiritus og en hårdt opvreden klud. Hvor hårdt opvreden finder du ud af når vandet løber ned af armene.   

5: Sæben alene lysner ikke nåletræ.

6: Krystalsæbe kan opløse voks, men det kan almindelig brun sæbe ikke. Tro mig - jeg har forsøgt.

7: Til blegning af nåletræ kan du bruge oxalsyre efter afrensning af voks. Brug ALDRIG klorin. Blegning foretages altid efter affedtningen.

Kathrine dp
Kathrine dp
Postnr:
Kathrine dp Kathrine dp

Tak for svar! 

Jeg mener bjælken er af gran. Men skal lige have undersøgt det nærmere  

Men vil det sige jeg bare sliber den, vasker den og så ludder den? Evt. lak på bagefter? 

Jeg synes der er mange sider der opfordrer til at bruge ‘panelhvid’ fx fra trip-trap i stedet for gammeldags lud. Kunne det være en ide? 

Rantzau
Rantzau
Rantzau Rantzau

TripTrap Panelhvid er en laserende maling. Det er pigmenterne der skjuler gulningen en årrække. Produktet kan bruges alene uden yderligere dikkedarer på rent træ. Tiden for senere genbehandling, afhænger af om det er fyr eller gran.

Ja - TripTrap Panelhvid kunne være en anvendelig løsning.

Lud er en kemisk behandling som går i forbindelse med ligninet i nåletræ for at nedsætte iltens påvirkning, men kræver en yderlig løbende efterbehandling for at resultatet bibeholdes.

Kombinationen af TripTrap Panelhvid og lud giver ingen synlige eller holdbarhedsmæssige fordele.

Hvad du vælger er en smagssag, men efter min menig ligner TripTrap noget  "Ikea-Look-alike" sammenlignet med hvad jeg har set af traditionelle (og besværlige) behandlinger.

Kathrine dp
Kathrine dp
Postnr:
Kathrine dp Kathrine dp

Tusind tak for svar - en kæmpe hjælp for mig! ☺️☺️ Jeg må i gang med en gang ludbehandling! 

Vil du være med? Log ind for at svare.