Betondæk med varme over kældergulv

SimonTHK
SimonTHK
Postnr: 5700
SimonTHK SimonTHK

Hej alle lav det helt selv folk
Jeg er af persontypen som bare går igang og tror alt kan lade sig gøre. Derfor er jeg ved at gå i gang med at planlægge og installere betongulv med varme i over min kælder.
I kælderen ligger der nogle loftbjælker på ca 120 -140 mm eller hvad de nu er, de er større end den gængse 100 x 100 hvertfald (sry jeg ikke har målet, men skal ud i kulden for at få det). Ca med 80 cm mellemrum og et spænd på 4 meter.
Ovenpå dem ligger der nogle brædder ca 22 mm tykke.
Bange som jeg aldrig er i disse henseender, havde jeg tænkt mig at klaske et tyndt lag beton med gitterjern (hvad det nu hedder) og montere slanger. Jeg havde planlagt så fysisk tyndt som muligt og fliser ovenpå. Kan det holder? er der bjælker nok? Må jeg lægge beton direkte ovenpå træ? er trægulvet stærkt nok til betonen?
Jeg kan uden problemer understøtte spænd på 4 meter så det få per 2 meter eller lignende.

Jeg har lavet betongulvvarme en del gange, bare altid med jord og flamingo under.

På forhånd tak for svar :)

Hej. God vind!

perhans
perhans
Postnr: 4320
perhans perhans

Jeg ville helt klart se på nogle svalehale plader, det vil gøre dit projekt meget nemmere og ikke mindst sikre. Men du skal jo sikre dig at bjælkerne kan bære det forholdsvis tunge gulv, og det er kun en ingeniør der kan svare på det. 

-
Søren O
Søren O
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Hvad med at hænge gulvvarmeslanger og varmefordelingsplader op under gulvbrædderne fra kældersiden. Derefter isolering m.m. under.

Søren O
perhans
perhans
Postnr: 4320
perhans perhans

Det er vigtigt at gulvvarmeslangerne har god termisk kontakt til betonen for at varmen kan fordele sig ud i gulvet, ellers vil det tage endnu længere tid end det allerede gør med et betongulv, at ændre temperaturen, og med træ imellem slanger og beton får du ikke god termisk kontakt.

-
Vil du være med? Log ind for at svare.