Hvordan skifter jeg motorkullene?

Ecu
Ecu
Postnr:
Ecu Ecu

Hej,

Jeg sidder i Ecuador i Sydamerika og har en siemens (wm14E3E) vaskemaskine som kom ud med fejlkode F21. Nu er det endeligt lykkedes mig at skaffe nye motorkul, da alt tyder på, at det er problemet. Jeg har fulgt et par videoer, hvor det egentlig er ret nemt at skifte kullene. Men på videoerne sidder kullene frontalt og er nemme at komme til. Det gør de ikke på denne maskine. De er placeret på siden af motoren hvor det ikke er nemt at komme til eller se hvor skruerne sidder. Jeg vedlægger et par billeder og håber meget at en venlig sjæl kan hjælpe...

jensen55
jensen55
Postnr: 8981
jensen55 jensen55

det langt det nemmeste hvis du afmontere motor.når du har gjort det skal  pladen kabelskoen sidder på trækkes ud af holder.Det kan være nødvendigt at bukke armene en smule for at få pladen trukket ud .når pladen er trukket ud af holder kan kullet lige trækkes op hold godt øje med hvordan det vender .du kan med fordel lige slibe de nye kul lidt på siden med en fil eller et stykke sandpapir da de godt kan have en tendens til og sidde fast i holder de sidder fast i  .hvis du ikke har en fil eller et stykke sandpapir kan det også gøres med en kniv så man lige skraber en smule af kullet

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Velkommen på LDS

Det er langt det letteste hvis du afmonterer motoren. På det øverste billede ser vi en af de skruer du skal have af for at stå med motoren i hænderne. På samme billede kan du bagerst på motoren netop ane den hvide kulholder der stritter lidt skråt opefter.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Ecu
Ecu
Postnr:
Ecu Ecu

Tusind tak for svar Jensen55 og ev elmand. Det var meget brugbart. Jeg fik skiftet kullet, men tror faktisk ikke problemet lå der. Da jeg prøvede at started den kom F21 frem igen. Og jeg kørte adskillige gange proceduren med at nulstille maskinen (klokken 12, klokken 18, klokken 19 og klokken 12 igen, uden at det virkede. Men efter mange forsøg lykkedes det endeligt. Jeg tror mest af alt det er fordi maskinen har stået i fugtig tropevarme i over 3 år uden at blive brugt. Kullet så ud som ny....

uldal
uldal
Postnr: 6500
uldal uldal

Hvis klimaet er kritisk, så giv el delene en gang Pronto ... silicone på spray. Fåes i bilistbutikker.

Vil du være med? Log ind for at svare.