1-søjlet lift til luft, vil ikke flytte sig


Hej. 

Jeg har erhvervet mig denne 1-søjlet lift ifb med køb af landejendom. Jeg har dd. forsøgt at koble luft til systemet i den forhåbning at liften bare virkede. Det var desværre ikke tilfældet. Jeg kan fint lukke luft ind i systemet med håndtaget, men den bevæger sig ikke. Jeg kan ydermere manuelt med skovlen på traktoren løfte og sænke liften, så stemplet sidder heller ikke fast. 

Er der nogle der kender til sådan en lift? Er lidt i tvivl om det er en stenhøj? Alderen kender jeg ikke, men formentlig gammel :)

Kom endelig med forslag til hvad jeg kan gøre for at udbedre fejlen. :) 

Kompressoren er en 8 bars tryk og 50 L tank(nok ikke alt for stor, bør dog trodsalt stadig kunne bevæge liften)

Hej.  Jeg har erhvervet mig denne 1-søjlet lift... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Bestemt en mulighed, som Søren nævner, med et utæt luftrør.
Det kan så have den kedelige "sidegevinst" at olien er strømmet ud, og står liften ikke i en miljøpose, skal du omgående kontakte en evt. ejerskifteforsikring, for at få fjernet forureningen.

Vi prøver igen, i morgen --

Jeg tror da ikke at der normalt kommer olie ud i luftrøret. Så ville der jo også komme olie ud af udblæsningen når ellers liften fungerer normalt. Er der problemer med luftrøret, er du dog nødt til at "hive" liften op af gulvet - mener at den går ca. 2,7 m ned. Så får du syn for sagen.


Søren O

Luftrøret går ned til bunden af cylinderen, så er det utæt i bunden mener jeg bestemt der løber olie ud.




Vi prøver igen, i morgen --

Jeg ved ikke nøjagtig hvordan systemet fungerer, men jeg vil gætte på at luftrøret er ført ind i cylinderens midte, hvor det så er ført op lige i centrum. Tror det ender helt oppe i yderrørets top. Stemplet er fremstillet af et rør med en plade i bunden, hvor der i midten er et hul lidt større end røret. Stemplet er delvis fyldt op med olie. Når der så pumpes luft ind i toppen af stemplet, presses der olie ud gennem hullet i bunden i stemplet, og stemplet vil gå op. Tilsvarende når der lukkes luft ud fra yderrørets top, ledes luften helt uden om olien, og ud af udluftningsventilen. 


Søren O
Søren O skrev den 20-11-2018 19:21:39

Jeg ved ikke nøjagtig hvordan systemet fungerer, men jeg vil gætte på at luftrøret er ført ind i cylinderens midte, hvor det så er ført op lige i centrum. Tror det ender helt oppe i yderrørets top. Stemplet er fremstillet af et rør med en plade i bunden, hvor der i midten er et hul lidt større end røret. Stemplet er delvis fyldt op med olie. Når der så pumpes luft ind i toppen af stemplet, presses der olie ud gennem hullet i bunden i stemplet, og stemplet vil gå op. Tilsvarende når der lukkes luft ud fra yderrørets top, ledes luften helt uden om olien, og ud af udluftningsventilen. 

 

Ja det lyder sandsynligt   

Jeg burde egentlig kunne huske det, har selv en ensøjlet Stenhøj, som jeg har haft stemplet løftet op af, da jeg skulle have fjernet, det indbyggede drejestop. (så man kan dreje bilen rundt når den er løftet op)

Ringede til Stenhøj dengang, og fik en god vejledning, og en accept på at indgrebet var ok, da det blot var et stop der skulle afmonteres i bunden af stemplet, og de lavede dem både med og uden dette drejestop.



Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Lidt nyt om liften, jeg har fået "bordet" af der holder armene og haft åbnet ned til olien, jeg kan med et stykke ledning(lige det jeg havde )  ramme olie ca 15-20 centimeter nede i cylinderen, olien ser flot klar ud når jeg trækker ledningen op, ydermere har jeg med tryk på lukket en anelse luft ind mens olieproppen ikke har været påsat og der kan jeg tydeligt høre at der pumpes luft ind i cylinderen og at det fiser ud af toppen.

Jeg fik den faktisk til at bevæge sig 5-8 cm da jeg lukkede luft ind i den, mere sker der desværre ikke. 

Hvad tænker i der kan være årsag til dette?

Måske der bare skal en større kompressor til ? Eller stemplet går alt for stramt..


Vi prøver igen, i morgen --

Jeg ville nok hugge lidt gulv op omkring stemplet, for at finde luftrøret. Det er normalt ført næsten helt op. Prøv så igen at sætte luft til liften. Hvis luftrøret er utæt, vil jeg tro at du kan høre det.


Søren O

Næste trin må være at skære luftrøret over i gulvet, og sætte luft direkte til gennem en kugleventil. 


Søren O

Jeg ville afmontere den originale ventil og sætte luft direkte på røret, du kan jo nemt teste om der er en utæthed, lad liften stå med trykluft på, stop kompressoren. Falder trykket uden liften bevæger sig, så har du en utæthed.


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis