Brænde til brændeovn

Christian M
Christian M
Postnr: 6700
Christian M Christian M

Vi er nye indenfor brændeovne, og skal til at tage vores i brug.

Hvad bruger i selv som brænde?

Hvad er no-go at købe?

Osv.

Tænker at købe et tårn med brænde, som kan stå ude i garagen?

Mvh. Christian M

Hr.Sørensen
Hr.Sørensen
Postnr: 3300
Hr.Sørensen Hr.Sørensen

Harald Nyborg har 5pk briketter til 100kr, har en ganske god brændeværdi, vælger du at købe et brændetårn skal du som udgang købe det der er ovntørret, og sikre det er tørt ved levering da du skal bruge det nu her i vinter. 

Gamle men solidt hus fra 1900 :) 
Frank Chr.
Frank Chr.
Postnr: 8700
Frank Chr. Frank Chr.

Silvan har 6 pk lyse træbriketter for 99,95. Vindtørret brænde i tårn er ofte billigere end tvangstørret skovbrænde. Ahorn, Ask, bøg er godt brænde.

Rantzau
Rantzau
Postnr: 2970
Rantzau Rantzau

I de fleste skove kan du købe brænde som du selv skærer op og afhenter. Stakkene er nummeret, så det er let af byde på den udsete stak.

Det er ubetinget det billigste hvis du ikke selv har skov. Fordelen er, at du forinden kan vurderer kvaliteten.

Brændet fældes og kløves i vintermånederne. Brændet tørres sommeren over under halvtag og rigelig udluftning, og er normalt klar til efterfølgende fyringssæson.

Selv foretrækker jeg 2 års tørretid for at sikre brændet er helt tørt. Det vil jeg også anbefale for færdigkløvet købte brændetårne uanset leverandør.

Natur
Natur
Postnr: 0000
Natur Natur

Jeg vil sige, at hvis man er "så ny" som her.. så start med briketter.. så kan i få erfaringer, der kan bruges til "rigtigt brænde"..
Vi fælder selv vores.. men det ligger minimum 2 år inden brug.. (før vi fik muligheden for at lave vores eget, brugte vi træbriketter - med stor glæde)

Viljen til at ville, giver evnen til at kunne!
Thomas_Mygind
Thomas_Mygind
Postnr: 2880
Thomas_Mygind Thomas_Mygind

Det billigste/nemmest er "løst leveret" - som betyder at der kommer en lastbil og aflæsser f.eks. 5 skrm = 3.5 stablet rummet.

Det er nemmere end at få et tårn som skal skilles ad for så at man kan flytte brændet.

Omkring brændværdi - så har tørt brænde ca. samme brændværdi/kg. Så det er ligemeget om du vælger bøg/fyr/birk.

Natur
Natur
Postnr: 0000
Natur Natur

Det er da nemmere at få et tårn, som man kan køre ind på stabler/gaffeltruck / whatever??
hvorfor slæbe??

Viljen til at ville, giver evnen til at kunne!
Frank Chr.
Frank Chr.
Frank Chr. Frank Chr.
Thomas_Mygind skrev den 19-11-2018 20:59:46

Omkring brændværdi - så har tørt brænde ca. samme brændværdi/kg. Så det er ligemeget om du vælger bøg/fyr/birk.

Nej det er nu ikke helt ligemeget, for lette træsorter brænder hurtigt af og så fyldet det mere end tunge træsorter.    

TLA
TLA
Postnr: 7900
TLA TLA

Jeg synes det lyder fint, at købe et tårn til at starte med.

Du skal lige være obs på at brændeovnen godt kan lugte en del ved de første op-fyringer.

Selv bruger vi briketter, da jeg nemmere kan håndtere dem, og de fylder mindre i min garage. I starten brugte vi også træ, for lige at få en føling med det hele. Træ brænder meget flottere end briketter og er hyggeligere at se på, men jeg synes briketter holdere længere. 

God fornøjelse med brændeovnen 

Rantzau
Rantzau
Rantzau Rantzau

Thomas har ret, da han skriver ca. brændværdi pr. kg.   

kovas
kovas
Postnr: 9670
kovas kovas

jeg har da endnu aldrig set et brændetårn solgt pr vægtenhed. Så solgt pr rumenhed gør det da en forskel. Om det er let eller tungt brænde man køber. Men pr kg er brændværdien da ca den samme. Personligt nåede jeg frem til at briketter var det bedste køb, men nu nøjes vi med det som kommer fra haven.

Mange hilsner Kovas,

Nu med pillefyr og 4900wp på taget.
1, år produceret  4782kwh.
MLU
MLU
Postnr: 6400
MLU MLU

Vi har de sidste mange år brugt træ briketter til stor glæde da de var nemme at stable.. I år har vi så købt alm træ og havde da glemt hvor flot det brænder 😀

Plus det giver en lidt anden varme som jeg syntes er bedre og så er asken ikke så fin som ved briketter.. 

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Frank Chr.
Frank Chr.
Frank Chr. Frank Chr.
kovas skrev den 21-11-2018 18:59:35

"jeg har da endnu aldrig set et brændetårn solgt pr vægtenhed."

Enig, det er meget sjældent man ser det, men hvis man spørger ind til det hos personalet på byggemarkedet har de data om vægten på et trætårn skovbrænde - som kan svinge fra 700 til 1000 kg 

Rantzau
Rantzau
Rantzau Rantzau

Til orientering.

Brænde overgår briketter på alle områder til brændekomfurer. Simreretter, langtidsstegning, supper og bagning kontrolleres bedst med "en go' pind" efter behov hvor kun gas kommer i nærheden af samme regulering.

El, hassel og ahorn er gode til hurtige temperaturjusteringer, hvor avnbøg giver en god grundvarme.

Fruen - som er husets flæskehøvding - siger brændekomfuret er det bedste komfur hun har anvendt. Det tage bare en del år at blive fortrolig med et brændekomfur.

Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Det er da smart..
    Værktøj og maskiner
  2. Træ-brænde el. Briketter
    Lav-Motorcykel
  3. Brænde Vs briketter
    Fyr og opvarmning
  4. Støver briketter ikke ret meget?
    Fyr og opvarmning
  5. Det er da vist et godt tilbud, tror jeg nok...
    Grøn energi og sparetips