Gipsplader i loft - mellemrum ud mod væg

Hey,

Vi har at gøre med nogle knap så lige vægge, og er ved at sætte gips op på de eksisterende trælofter.

Lige nu ser det eksempelvis sådan her ud et enkelt sted (værste eksempel):


Vægge og lofter skal fuldspartles, men er i tvivl om hvorvidt de “gab” der er, bare kan fyldes ud med sandspartel. Jeg tænker ikke gipskiler er velegnet - det bliver noget småtteri.

Tænker følgende muligeder:

- Læg fugebagstop op

- Smide noget polyfilla op før der spartles.

- Smide en omgang multipuds derop, før der spartles.

- Do nothing...


 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Først ville jeg have skåret gipspladen mere præcis til. Det gør man ved at holde den op og strege langs væggen med en klodst imellem, så får man en streg som passer med bulerne. 

Nu er den sat op og hvad gør du så. 

Både polyfilla og sandspartel er ikke gode til at tørre op i tyk lag. 

Du kan købe gips på byggemarkedet, blande med vad og udfylde med. Det er ret billigt og går godt sammen med gipspladen. Jeg ville nok sætte nogle små søm eller skruer op til at holde det på plads. Du skal ikke blande for stor en portion, det hærder på 10-15 minutter. 

Når du skriver do nothing  Så er det ok hvis der skal en liste på der kan dække skaden.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg havde godt tænkt på gipspuds, men tænkte det blev omstændigt (?).

Der kommer ikke lister op. Alle samlinger bliver fuget, men det hjælper jo ikke møj hvis revner der bliver slået opstår langt inde bag ved.


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Du kan også købe en spand sandspartel og vente en uge på at det er tørt ind igennem, og det synker. Men så kan du give det en tur udenpå.

Det kommer lidt an på mængden der skal bruges m.h.t. prisen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Gipspuds er super velegnet til den slags opgaver og meget nemmere at arbejde med en sandspartel til den slags opgaver.

Det vil du ikke fortryde. Det er alt andet end besværligt.

Jeg ville bare bruge medium spartelmasse.

Har selv fyldt ca. 2 cm huller/revner ud på den måde - men skal også nok have 3 lag over 1 uges tid - da det sætter sig.


Efter filt/malearbejde skal den alligevel have 2 gange fuge over ½ år - da der kommer revner - ligemeget hvor lidt fuge der er før der spartles.



LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Jeg tror jeg ville overveje en fleksibel fuge, specielt hvis loft og væg er af forskellige materialer f.eks. puds og gipsplader. Sandspartel og gips er ikke ret fleksibelt og vil derfor revne ret nemt når materialerne bevæger sig, men det undgår du med den fleksible fuge.

Måske der er lidt inspiration her:

http://www.mba.malermestre.dk/media/1151/gipspjece2009.pdf

Side 11.

Hvis du bruger sandspartel tørrer det aldrig.. ville også bruge gips fra feks knauf eller ardex til at fylde revnerne med inden man spartler med sandspartel som finish.


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også