Erfaringer fra plankegulv fra gård fra 1877 søges..

Så flytter vi på landet til en gammel gård fra 1877 med stuehus på 210 m2 og kampestens sokkel og plankegulve osv.

Jeg skal udskifte gulvet i et par af stuerne, og lægge nyt plankegulv. Der er isolering i sokkel så det tyder jo på krybekælder, men der er ikke særlig meget plads under.

Jeg søger netværk, hjemmeside eller gode kontakter herinde med folk med gode erfaringer fra lignende gårdtyper - særlig med efterisolering af gulvene.

Underlaget er formentlig jord under bjælkerne...??

Gulvene er ret kolde - der er sandsynligvis ingen isolering.

Håber I har nogle links eller ideer :-)

Mvh, Lars


Mange hilsner
Polite
 
Så flytter vi på landet til en gammel gård fra... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Den med det ekstra barn kender jeg alt for godt. Her var det bare 2 der kom i rap. Det må skyldes den friske luft efter vi flyttede på landet.   

Angående nye plankegulve. Ved at købe direkte på savværkerne kan der spares meget.

Lige nu er jeg ved at lægge sidste hånd på spisestuen. Fyrreplankerne er 1X8" og købt på savværket. Det har ligget på stok 1 år og godt 6 måneder her i rummet hvor de skal lægges.

Denne fremgangsmåde kræver præcise ekspansionsfuger da gulvet er fastgjort i gulvplader hvor hele konstruktionen er et flydende gulv. Det er forklaringen på de synlige kartonstykker som ses på billedet.

Efter fastgørelse slibes hele gulvet plant, og fugerne nådles som et skibsdæk.

Prisen ligger på ca. kr.110,- pr. m2 alene for gulvbrædderne.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

God ide med rionet - det kan da holde isoleringen oppe. Men hvordan har du gjort det fast?

Det ser flot ud med plankerne fra savværket, så får du også et udseende der minder meget om de oprindelige planker, og prisen er jo ret attraktiv.

Nogle lignende høvlede med fer og not koster jo min. Fra 400 og op.

Er der en tømmerhandel I kan anbefale? Jeg går efter fyr/gran i 160/170x30/35



Mange hilsner
Polite
 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

hvad med at køre gulvplankerne gennem en tykkelseshøvl? (dem du skriver er spartlet) hvor tykke er de, hvis de bliver høvlet = giver det mening, eller er det bedre med nye.. 

Under alle omstændigheder, så lad være med at brænde de smukke planker - brug dem til "noget sjovt" eller sælg dem

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Nu spørger jeg sikkert lidt dumt. Men plastik (fugtspærre) mellem gulvbrædder og isolering virker i min optik lidt forkert - burde plastik netop ikke være under isoleringen for at hindre evt. op stigende fugt fra undergrunden?  

Hej Natur - du kan tro de ikke bliver kasseret - jeg har også tænkt at en tur gennem en tykkelseshøvl eller afretter, ville gør dem rigtig fine - men jeg ved ikke hvor længe knive ville holde med alt det fernis de er smurt ind i!!

Desværre er de også sømmet til med små søm for hver 7x7x7 cm. Og jeg ved ikke hvordan den perforering vil se ud. Men måske kan de vendes, men det ved jeg først når de kommer op. Heldigvis har jeg et par måneder at gennemføre arbejdet i, så jeg tager et skridt af gangen pt.

Jeg smider lige nogle billeder når jeg får dem op :-)


Mange hilsner
Polite
 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Lille Update til jer der har fulgt med og hjulpet.

Jeg har haft besøg af en gulvsliber som har overbevist mig om at jeg vil kunne få nogle flotte gulve selvom halvdelen har været sømmet til med masonit og den anden halvdel spartlet, inden gulvtæpper.

Så nu hiver jeg søm og stifter ud til den store guldmedalje og afventer at gulvet bliver slebet.

HVIS det viser sig at der er for gulvkoldt, er muligheden for at tage de gamble planker op, til stede.

Tak for de fine råd og anden viden der er fulgt med - jeg vil helt sikkert vende tilbage med nye spørgsmål til vedligehold og renovering af gården :-)


Mange hilsner
Polite
 

venter i spænding :-)  - og det gør jo ikke noget, at man kan se, at det ikke er nyt :-)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også