Velfac200 bundstykke, kuldebro?

Måske ikke den rigtige kategori:

Kan en velfac200 dør overhovedet fejlmonteres vedr. bundstykket? Så vidt jeg kan se, så er de lavet af alu eller et lign. materiale, og de føles alle abnormt kolde indvendigt? Det ligner ét gennemgående stykke? Er jeg den første der oplever det? Er der evt. noget jeg kan gøre?

(de er faktisk så kolde, at jeg kan mærke det, blot ved at holde hånden "tæt på".

Jeg har 2 entre-døre, 3 terassedøre og en "dobbelt"-terassedør, alle bygget på samme måde. Alle føles kolde.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg tilføjer lige: Håndtagene i de to entredøre er også iskolde. Er det normalt?

Jeg ved at der tidligere har været store problemer med Velfac grundet netop denne kuldebro, der er set is på håndtaget på indvendig side. Når det bliver koldt nok, vil der fortættes kondens vand på håndtaget, som så fryser når temperaturen når langt nok ned.

Ret blæret med istapper indvendigt faktisk. Men også surt.


Elektronikteknikeren

Jeg skal måske lige ændre mit spørgsmål en anelse:

Er der evt. noget som kan være forkert monteret? Er der evt. noget at gøre?


Det er ihvertfald temmelig ringe, men meget fint lige at høre de erfarne her, inden jeg kontakter firmaet og spørger dem.

Al metal der går fra udvendig til indvendig vil transportere/lede kulden ind og det gælder dørgreb, låsecylindre, metalbundstykker,  kanter på ældre termoruder, paskvillåse i ældre (og nye) vinduer o.s.v.

Det har altid været et problem, men man har bare mere fokus på varmetabet/kondenseringen i dag (og det skal man også have!).

Annonce

Hej,

Det skyldes formodentlig ikke en fejlmontering - dog kan der være manglende isolering bag fugen.

Alt efter, hvilke årgang dine vinduer er så var (er) Velfac 200 notorisk kendt for kuldbroer.

Er de fra før ~2014 inden de lancerede energi serien? Hvis ja så er aluprofilerne gennengående, hvilket har været oversag til store kondens problemer.

Prøv at se et tværsnit og kig derefter på en køleribbe! Så kan man undre sig over, at der er blevet produceret vinduer med et tværsnit som en køleribbe - endda i et af de metaller, som har den bedste varmeledningsevne.


/K

De er fra sidste/forrige år, 3-lags. Det forekommer bare ret tåbeligt at slæbe jeg ved ikke hvor mange ton glas ind på grunden, hvorefter håndtag osv. er iskolde.


Ja, jeg overvejede også fugen under, for på den ene dør mangler der stadig fuge, da der er et "ufærdigt" altan-projekt. Og den dør er væsentlig koldere. Men de andre, der er bundstykket jo frit i udeluften også, og klar til at transportere min varme ud?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis