Rensning af gummilister på vinduer.

På vores vinduer sidder der selvfølgelig tætningslister og selve ruden er "sat" i nogle små gummilister.
Disse lister har med årene fået en hel del mørke pletter(listerne er lysegrå), som ikke lige forsvinder når der pudses vinduer.

Jeg har siddet og læst lidt om hvad man kunne rengøre disse lister med. Nogle skriver eddike, andre klorin, rodalon eller atamon, men inden jeg kaster mig ud i et større kemi forsøg, kunne det være rart med et par indput fra jer.

Jeg ved at man på bildøre kan smøre gummilisterne med noget silikone stads for at de bliver ved med at være smidige, og at listerne ikke fryser fast om vinteren, kunne det være noget man kunne bruge på vinduerne også ?    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Når man nævner klorin, rodalon og atamon er det i forvisning om at det er skimmel eller svamp der danner pletterne. I så fald skulle det pensles med det og så vente og se om det går af ved næste vask. Jeg tror ikke silikone har den ønskede virkning. 

Da vi købte vinduer var de malet med lindolie maling. På fabrikken fik vi anvist at der skulle males PÅ gummilister og glasset. Nogle dage senere kommer man med en skraber ( barberblad) som er indrettet på en måde så det holder 1 mm afstand til glaslisten. Så skulle der være tætned bedre, og gummiet har samme farve som karmen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ok jeg prøver at gå i "kemi-mode" og se hvad der er bedst.
Når jeg skrev om silikone var det også mere på tætningslisterne, som det jo er en dårlig ide at overmale. Men de er selvfølgelig også plettede, så en eller anden form for rensning ville jo være på sin plads inden de skal "smøres".

Vi har træ/alu vinduer, de skal jo ikke males på ydersiden (alu) og her sidder de små "bærelister" på selve glasset jo også, så en eller anden rensning ville være på sin plads   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også