Komfur. Fra 3 faser til 2

Hej. Jeg er rendt ind i et problem. Min nye bolig har en tilslutning til komfur, hvor der kun er to faser. Altså fire ledninger. Jeg kan læse mig til at komfuret kan laves om så det kun bruger to faser. Godt nok nedsætter det effektiviteten, men det er ligemeget da jeg ikke bruger det så meget. På bagsiden af mit komfur, er der to diagrammer, der som jeg læser det, viser tilslutning til henholdsvis 2 eller 3 faser.
Jeg er lidt usikker på hvad det er jeg skal gøre. Illustrerer N diagrammet at jeg skal indsætte en lus imellem 1 og 2 klemme (fra oven på billedet af klemrækken) og derudover luse imellem 3 og 4 klemme ?. Eller skal jeg bare nøjes med at tilslutte fase på klemme 1 og 3 ?.

Når jeg kigger på diagrammet for 3 faser (3N) ser det ud som om 2 og 3 er luset, hvis det er det det betyder. Men kigger jeg på klemrækken kan jeg ikke umiddelbart se en lus imellem de to.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal tilslutte dit komfur efter det diagram der hedder 2n.

Fase 1 skal ind på klemme 1 og lus over til klemme 2

Fase 2 skal ind på klemme 3 og lus over til klemme 4.

Fase 3 afmonteres både i komfur og tilslutningsdåse,eller afsluttes evt i en samlemuffe.

Hvis du kigger efter i dit komfur kan du se en lille metal bøjle mellem klemme 2 & 3, dette er lusen som er vist på diagrammet 3n


Når du får "lusen" afmonteret kan der sagtens være 2 stk. så du får det rigtige antal. Men ellers bare et stykke ledning.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for et meget uddybende svar  .Jeg går ud fra at jeg skal afmontere lusen mellem klemme 2 og 3 ?.


Og lige et lille bonusspørgsmål mere. Lusen mellem klemme 2 og 3 er 3 stykker kobberplade ovenpå hinanden. Kan jeg fordele den så jeg bruger kun en plade imellem henholdsvis 1 og 2 og 3 og 4. Eller bliver der for lidt gennemgang i en enkelt plade kobber-lus ?. 

Annonce

Du skal bare bruge en lus mellem hver klemme.

Man sætter normalt bare de lus man ikke bruger ind under de andre således at de er der til en anden gang.

Så blev det fixet og alt på komfuret virker. MEN der er en lille ting der bekymrer mig. Komfuret er et Voss elk 221-1. Der er lys i knapperne, som også virker. Men når ovnen og alle pladerne er slukket, er der et svagt lys i temperaturknappen til ovnen. Det mindes jeg ikke der var før, i min gamle bolig, hvor komfuret var slået til med 5 ledninger.

Nogen ide om hvad det kan være og om det er noget jeg skal bekymre mig over om der kan gå ild i skidtet. ?

Lyset er meget svagt i forhold til lyset i knappen når den aktiveret

Det er meget normalt , det er nok noget krybestrøm , ganske ufarligt....................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis