Størrelse på propel.

Dav.

Jeg har, ved et uheld fået ødelagt propellen på min båd. Det er en 16' Holstebrojolle med ældre Yanmar YSE8.

Der står ikke noget på den ødelagte skrue, derfor vil jeg høre om der er nogen der har erfaring med det. Måske kan jeg finde en brugt. Løber en normal, 3bladet skrue altid samme vej? Og hvordan angiver man målene?

På forhånd tak


Hvad er et hjem uden makrelguf?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der findes både højre og venstre propeller..

Hvis du tager propellen og ligger den på et bord, og drejer så den "skruer" sig ned i bordet.

Skal den drejes med uret er det en højre, og mod uret er det en venstre.

Der er både diameter og stigning der skal passe, men kender ikke til hvilken størrelse der passer til din. (skal jo også passe til akslen)

Har du afmonteret propellen? måske størrelsen står måske på indersiden af navet.

Ellers prøv at kontakt Korsør propelfabrik, er sikker på de kan hjælpe dig, og de kan muligvis redde din gamle propel, ved at rette den og, og evt. svejse manglende materiale på.


Vi prøver igen, i morgen --

Tak for svar.

Ja, der er flere ting der skal passe, så derfor bliver det nok for svært at finde en brugt. Jeg vil derfor kontakte Korsør for evt. leveringstid på en ny. Og så har jeg jo hele vinteren til at søge efter en brugt. Der er jo flere muligheder bl.a. Blocket og ebay foruden de danske.

Jeg har fundet nr. som, ganske rigtigt, står der du nævnte. Men skruen har fået så meget tæsk, at der er store revner i godset og et blad er tæt ved at falde af.


Hvad er et hjem uden makrelguf?

Du kunne jo evt sende et billede af propellen til Korsør propelfabrik, mener godt de kan redde selv meget medtagede propeller.

Når nu skruen er så medtaget, kunne det nok være en god ide at tjekke, om akslen enden, løber lige.


Vi prøver igen, i morgen --

Ja, det prøver jeg. Du hører nærmere. Tak for nu.


Hvad er et hjem uden makrelguf?

Ny propeller er bestilt. For en sikkerheds skyld har jeg sendt den ødelagte til fabrikken, da der ikke var stemplet noget på propellen. Det var kun nogle mærker og ikke tal.


Hvad er et hjem uden makrelguf?

Super så kan det næsten kun gå godt.  


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis