Uponor gulvvarme til lav byggehøjde

Vi er ved at lægge Uponor gulvvarme til lavhøjde. Dvs. plastikplader, gulvvarmeslanger og flydespartel og en max højde på 18 mm. Vi har modtaget denne strengtegning fra Uponor i går eftermiddags (efter at have ventet meget længe på den og rykket dem adskillige gange). Men den er fuldstændig ubrugelig!
Når vi kun har 18 mm i højden, kan vi ikke lave de lange klumper af rigtig mange slanger, som de vil have, vi skal køre gennem bl.a. stuen. Det kan absolut heller ikke lade sig gøre at slanger krydser hinanden.
Der er kørt slanger under indervægge og under opmurede brusekabiner, ikke bare én gang, men flere gange. Der er lagt slanger under vores opmurede kogeø og under køkkenelementer og køleskab.

Jeg er selv uddannet teknisk tegner og bygningsingeniør og ved derfor lidt om det her. Men er ikke så meget inde i VVS, så jeg har brug for hjælp.

1. Jeg kan selv tegne kredsene, men hvor lange må de være? Uponor har regnet længste streng 76 m, men umiddelbart kan det ikke lige lade sig gøre med så mange kredse, så tænker at gøre dem længere og have flere, hvis det er muligt. Men tænker om der er pumpe på og pumpen så er stærk nok? Har en lidte over alt vi har bestilt (en liste en VVS’er eller Uponor selv har udarbejdet), hvis det kan hjælpe!

2. Hvordan får jeg så mange slanger gennem en almindelig døråbning? Lægger jeg dem tættere end de 100 mm de foreskriver og får jeg problemer med dette? Og hvad når de nu stadig ikke kan være der, selvom de ligger tættere?

3. Er det muligt at at køre en slange fra varmeanlæg og ned i den ene ende af huset og så lave et “fødested” til flere kredse der, fx inde i et skab? Så jeg køre kredse derfra? Og hvad skal jeg bruge for at gøre det? (Har måske allerede noget der kan bruges, da jeg har nogle fordelerrør)

Please hjælp med alt hvad I ved om dette. Er presset på tiden 😬

På forhånd tak.

Vi er ved at lægge Uponor gulvvarme til lavhøjde.... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Altså meningen med gulvvarme er vel at der skal være varme i gulvet 😀 så er det jo bare lidt ærgeligt hvis fx badeværelsesgulvet er koldt i den ene side fordi de andre rum varmer den anden side op ? 


Mbs: Sådan er det ikke om vinteren hvis man kører med lav blandetemperatur. Og jo om forår og efterår hvor man måske ønsker lidt gulvvarme i bad, så afsættes der også lidt varme i de andre rum.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Min objektive vurdering er, at hvis du ikke laver en grundig forventningsafstemning med leverandøren, kan du gå hen at blive skuffet.

Jeg fornemmer at du forventer et system som fungerer som de større gulvvarme systemer, men de små rør giver altså bare nogle begrænsninger.

Har du undersøgt om det er muligt at køre slangerne fra de enkelte rum til manifolder på loftet i stedet?

Så slipper du for alle de træk på tværs af andre rum.

Endvidere er det interessant at kigge på hvor stor en pumpe effekt de regner med bliver nødvendig for at trække et så stort system med så små rørdimensioner.


Elektronikteknikeren

Om det er vinter eller efterår er rørene altså ligeglad med, hvis mange af kredsene løber igennem andre rum vil de varme dem op også og så bliver det svært at styre rumtemperaturen, man kan ikke bare regne med at alle rum kræver lige meget varme. 

Bryggerset fx risikerer at blive et meget varmt rum fordi der vil være varme stort set hele tiden med alle de andre kredse der ligger der. 

Mht til fremløbstemperaturen vil jeg umiddelbart tro at den kommer til at ligge i den høje ende med kun 100 mm isolering og en kold betonklods nedenunder der vil give et stort varmetab.

Jeg siger ikke at det ikke kan lade sig gøre, men jeg er HELT sikker på at der kommer nogle gulve der varmer ujævnt som man godt kunne blive træt af.

Men jeg kunne altså virkelig godt tænke mig at høre hvad uponor siger om projektet.



Har brugt et tilsvarende system fra Roth på mit badeværelse. Her er det 10,5mm slange. Der skal kantisolering hele vejen rundt inden der kommer flydespartel på, så der ikke kommer kuldebro. Her er det lavet på 100mm beton og 300mm EPS. Roth siger maks 50m per kreds med 10,5mm

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
@Miha - Kan du fortælle hvordan det er endt med dit projekt? Fik i det op at stå? Hvordan har det fungeret efterfølgende? Tak

@FixFaxMester Det kan du tro.
Vi valgte Uponor. Det blev sorte plastikplader som blev limet på betondækket. 9 mm gulvarmeslanger blev lagt med 5, 10 og 15 cm mellemrum alt efter om de lå i snegl og om det var tæt på ydervæg osv. Der blev ført slanger á max 20 m mener jeg, så der var fem eller seks kredse i stuen, fem i soveværelse, som var langt væk fra tilslutningen og ellers som det passede. Det var et virvar af slanger som gjorde det umuligt at få seperat kreds i bryggers, hvor det hele skulle samles.
Der blev hældt flydespartel ud og lagt en lækkert trægulv.
Det fungerede fantastisk. Der var kort responstid fra temperaturændring på termostaten til mærkbar temperaturændring i rummet. Det gav et fantastisk indeklima fremfor de elradiatorer der sad før renoveringen. Slangerne gennem de forskellige rum var uisoleret pga. pladsmangel, men de var kørt langs ydervæggene, som det var ikke til gene i rummene.
Vi er blevet skilt og har solgt huset, så det var desværre kun et lille års tid vi fik glæde af det, men jeg kunne helt sikkert finde på at bruge denne løsning igen.
Dog har jeg lært til næste gang at en eventuel brændeovn skal fjernes, da den hurtige temperaturændring gør at ved brug af brændeovnen, render man rundt på et koldt gulv.
@Miha - Mange tak for svar. Vi overvejer at lave et ligninge projekt og er lidt i tvivl om det vil være en halv løsning sammenlignet med old-school gulvvarme :-) Men skal vist ha en VVSer med ind over slangerne og tilkobling. 
Miha skrev den 31-01-2021 22:28:43

@FixFaxMester Det kan du tro.
Vi valgte Uponor. Det blev sorte plastikplader som blev limet på betondækket. 9 mm gulvarmeslanger blev lagt med 5, 10 og 15 cm mellemrum alt efter om de lå i snegl og om det var tæt på ydervæg osv. Der blev ført slanger á max 20 m mener jeg, så der var fem eller seks kredse i stuen, fem i soveværelse, som var langt væk fra tilslutningen og ellers som det passede. Det var et virvar af slanger som gjorde det umuligt at få seperat kreds i bryggers, hvor det hele skulle samles.
Der blev hældt flydespartel ud og lagt en lækkert trægulv.
Det fungerede fantastisk. Der var kort responstid fra temperaturændring på termostaten til mærkbar temperaturændring i rummet. Det gav et fantastisk indeklima fremfor de elradiatorer der sad før renoveringen. Slangerne gennem de forskellige rum var uisoleret pga. pladsmangel, men de var kørt langs ydervæggene, som det var ikke til gene i rummene.
Vi er blevet skilt og har solgt huset, så det var desværre kun et lille års tid vi fik glæde af det, men jeg kunne helt sikkert finde på at bruge denne løsning igen.
Dog har jeg lært til næste gang at en eventuel brændeovn skal fjernes, da den hurtige temperaturændring gør at ved brug af brændeovnen, render man rundt på et koldt gulv.

 Hej @miha, jeg går også og Overvej en tilsvarende løsning. Kan du give mig en pris ide, fra jeres projekt. På forhånd tak.

Det er virkelig svært at sige, da det var kombineret med en større renoveringsprojekt og jordvarme.
Vi gav ca. 400.000,- for det hele. 140.000 var jordvarmen og så var resten egentlig til huset.
Jeg mener vi gav 60.000,- for nye gulve. Flydespartel kostede alene omkring 37.000,- mener jeg. Og det resterende gulvvarmesystem har nok koster 50-100.000. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også