Tilslutning af kogeplade og indbygningsovn igennem mit kraftstik

Hey alle

Jeg har netop købt ny ovn og komfur ved Ikea. De specificerer at ovnen kører på 16A 220-240V, og at min kogeplade kører på 2x15A eller 1x30A og 230V.

Mit kraftudtag i køkkenet har 5 ledninger. En gul/grøn, blå, sort, brun og grå. Det sidder på en 16A gruppe.

Jeg har vedhæftet et diagram fra manualen til kogepladen. Jeg er lidt i tvivl om jeg bare skal koble kogepladen på med en enkelt fase og ovnen på med en anden fase, og så lade den tredje fase stå ubrugt? Eller om jeg skal koble to faser på kogepladen og en på ovnen?

Selve ovnen har et kabel på med en blå, gul/grøn og brun, så går ud fra at den skal kobles på en fase og så er det det.

Kan nogle hjælpe med lidt råd?

/Alex


10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal koble din koge plade på 2 faser, den kan ikke køre på 1 fase da du ikke har 30A sikringer.

Den sidste fase bruger du så til din ovn.

Ok, så hvis vi skulle følge diagrammet, så skal jeg egentlig bruge den løsning der hedder "380-415 V 2N" eller nummer 4 i rækken fra venstre?

Måske jeg ikke helt er med på hvad alt det her betyder, og måske jeg også ender med at bruge en elektriker - men så lærer jeg noget nyt i processen. Jeg troede nemlig at der var 230 i hver fase, og at hvis man koblede 2 faser på, så ville komfurpladen få MERE end 230 volt, da den ville have to kabler med 230 volt gående igennem sig. Men det er ikke tilfældet?

Derudover, har det noget at sige at der er to neutrale stik, og at der er bro imellem dem?

/Alex

Ok, så hvis vi skulle følge diagrammet, så skal jeg egentlig bruge den løsning der hedder "380-415 V 2N" eller nummer 4 i rækken fra venstre.

Du skal bruge diagrammet 380-415 V 2N" som er nummer 4 i rækken fra venstre. Der skal være en bro mellem de to neutrale/nuller. De er der fordi det har noget med den interne ledningsføring at gøre.


fase

Ok, tak for det. Jeg har fået et input andetsteds fra. Han siger at jeg ikke skal koble ovnen på samme kraftstik (altså bruge den sidste fase, og så genbruge den samme 0 og jord som jeg bruger til kogepladen), men at jeg skal koble ovnen til sin egen gruppe, eller i hvert fald en anden gruppe. Har det noget at sige?

Den måde, jeg har angivet, er den normale måde at koble kogeplade og ovn sammen i et 3 faset tilslutningssted sikret med 16A på. Altså kogeplade på 2 faser og nul, og ovn på den sidste fase og nul. Hvorfor du skulle koble det på den måde, du har fået anvist, kan jeg ikke se grunden til, men jeg kender heller ikke din anden rådgivers forudsætninger for at give dig det råd. 


fase
Annonce

Jeg tager dit råd for gode varer S. Fabrin, da jeg kan se at du har hjulpet mange (altså maaaaaange) på det her forum med nøjagtig samme problemstilling. Sidste spørgsmål i denne omgang (håber jeg):

1. Jeg kan se på nogle af de andre løsninger du har rådgivet, at der både er en grå og en blå der skal i neutral. Ud fra den information jeg har givet på mit, så er det ikke noget der skal forvirre mig formoder jeg? Mit komfur har bare en tilkoblingsboks med 5 klemmer jeg kan bruge, så når komfuret er koblet til skal jeg lade den sidste ubrugte klemme stå ubrugt? Eller skal jeg føre den i neutral?

2. I så fald at jeg skal lade den stå ubrugt - den sidste ledige leder i kablet, smider man bare en muffe på den, eller klipper man den af, eller hvad er normal procedure for en ubrugt leder?

/Alex

1. Det råd med blå og grå i neutral/nul er når kogepladen er leveret med ledning. Hvis du ikke har købt kabel til tilslutning, besøger du nærmeste byggemarked og køber noget 4X1,5  mm2 ledning. brun og sort bruger du til faser, blå til nul og gulgrøn til jord. Den ubrugt klemme skal ikke forbindes til noget.

2. Har du et femleder kabel i forvejen, monterer du efter ovennævnte anvisning og klipper den tiloversblevne af. 



fase

Jeg har købt noget femleder 2,5, da jeg var under indtrykket at man skulle bruge 2,5mm2 kabel for at installationen var lovlig. Men det er måske ikke nødvendigt - 1,5mm2 er rigeligt?

Ja, 1,5 mm2 er OK som tilslutningskabel til din kogeplade. Men brug bare dit 2,5mm2 kabel.


fase

Til alle der måske kommer til at læse med i fremtiden koblede jeg min komfurplade og indbygningsovn til efter ovenstående råd, og alt fungerede perfekt i første hug. Tak for hjælpen!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis