Tætne røgrør ?

Christian M
Christian M
Postnr: 6700
Christian M Christian M

Kan det passe, at der ikke skal noget tætning mellem røgrør (røret der står på gulvet) og røret i loftet? 

Det var der ikke før, hvad jeg kan se.

Mvh. Christian M

TLA
TLA
Postnr: 7900
TLA TLA

Hej,

Ja det kan godt passe. 

Christian M
Christian M
Christian M Christian M
TLA skrev den 15-11-2018 11:12:11

Hej,

Ja det kan godt passe. 

Er der så ik risiko for røg i stuen ?

Mvh. Christian M

PinkHenrik
PinkHenrik
Postnr: 6300
PinkHenrik PinkHenrik

På vores tidligere ovn sad der nogle flettede glasfiber "snore" som pakkede det tæt, de samme som bruges i lågen.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
TLA
TLA
TLA TLA

Vi har aldrig oplevet nogle problemer. Vi brugte det ikke da vi fornylig havde vores taget af, og heller ikke ved opsætning af skorstenen. 

Røgrøret sidder inden i røgtuden på brændeovnen, og uden på startsektionen på skorstenen. 

Frank Chr.
Frank Chr.
Postnr:
Frank Chr. Frank Chr.

Ved brændeovne har jeg aldrig set glassnor e.lign. ved røgrørs- eller skorstens samlinger. Men ved pilleovner er der (underligt nok) altid (røde) gummipakninger ved samlingerne. 

S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin
TLA skrev den 15-11-2018 11:34:28

Røgrøret sidder inden i røgtuden på brændeovnen, og uden på startsektionen på skorstenen.

Mener du ikke omvendt, så spidsenden sidder røgens retning?

fase
Kermit_369
Kermit_369
Postnr: 7860
Kermit_369 Kermit_369
Frank Chr. skrev den 15-11-2018 12:15:46

Ved brændeovne har jeg aldrig set glassnor e.lign. ved røgrørs- eller skorstens samlinger. Men ved pilleovner er der (underligt nok) altid (røde) gummipakninger ved samlingerne. 

Det er vel ikke så underligt. Ved e brændeovn er det skorstenen der trækker dvs der er et lille undertryk ved brændeovnen. Derved kan røgen ikke sige ud gennem små sprækker. En pilleovn har ligesom et pillefyr en ventilator. Dvs der er overtrykket ved røgrøret. Derfor skal der være tæt for at røgen ikke kan sive.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

TLA
TLA
TLA TLA
S. Fabrin skrev den 15-11-2018 12:40:12

Er ikke sikker på hvad du mener, men jeg har lavet en hurtig lille skitse. Røgtuden er i bunden, og skorstens start sektion foroven.

S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

I toppen har du spidsenden inde skorstenen, men ved brændeovnen ville jeg have en muffeende i stedet for en spidsende, som vist på din skitse. Altså kraven på røret går ud over tilslutningen på brændeovnen, med mindre det er foreskrevet som vist på din skitse.

fase
TLA
TLA
TLA TLA

Måske jeg ikke forstår det helt rigtigt - beklager   Men bottom line er vel at han bare samler det igen, og ikke bekymre sig om sit spørgsmål.

Frank Chr.
Frank Chr.
Postnr:
Frank Chr. Frank Chr.
Kermit_369 skrev den 15-11-2018 12:48:24

Frank Chr. skrev den 15-11-2018 12:15:46

Det er vel ikke så underligt. Ved e brændeovn er det skorstenen der trækker dvs der er et lille undertryk ved brændeovnen. Derved kan røgen ikke sige ud gennem små sprækker. En pilleovn har ligesom et pillefyr en ventilator. Dvs der er overtrykket ved røgrøret. Derfor skal der være tæt for at røgen ikke kan sive.

Så må jeg nok heller få en gummipakning i røgafgangsrøret fra mit pillefyr til skorstenen, trods det at anlægget er installeret af proffer, og der normalt er godt træk i skorstenen, faktisk så meget at min trækstabillisator til tider står pivåben.    

Christian M
Christian M
Christian M Christian M
TLA skrev den 15-11-2018 12:59:17

S. Fabrin skrev den 15-11-2018 12:40:12

Er ikke sikker på hvad du mener, men jeg har lavet en hurtig lille skitse. Røgtuden er i bunden, og skorstens start sektion foroven.

Ser præcist sådan ud 

Mvh. Christian M

Wezio
Wezio
Postnr: 4040
Wezio Wezio

Der skal ikke tætnes med noget. Du får ingen problemer med røgudsivning, da der vil være undertryk i din skorsten. 

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Christian M
Christian M
Christian M Christian M
Wezio skrev den 15-11-2018 20:03:02

Der skal ikke tætnes med noget. Du får ingen problemer med røgudsivning, da der vil være undertryk i din skorsten. 

Tak for det

Så burde den blive godkendt af skorstensfejer i næste uge

Mvh. Christian M

Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Undertryk
    Lav-Hus
  2. Brændeovn og undertryk
    Lav-Hus
  3. Undertryk i Ecoteck Lisa Pillebrændeovn.
    Fyr og opvarmning
  4. Undertryk
    Lav-Hus
  5. Udskifte glassnor i låge??
    Fyr og opvarmning