Tilslutning af komfur, 30A, en fase?

Der var en veninde der spurgte mig om hvordan man tilslutter et komfur når hun kun har 2 x 13A i tavlen. Jeg kunne ikke se stikket og ledningen, men i manualen står der 230V, 30A (!) og 3x4mm2 samt en kabelkode som jeg desværre ikke kan huske, andet end at den sluttede på xxxx .... RG.

Det har jeg da aldrig hør om før. Det lyder som om de mener een fase, nul og jord i et monster kabel? Bruger man ikke tre faser mere?

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det gør man i høj grad i DK. Når man kigger på tilslutnings skema bag på så er der både mulighed for 1 - 2 og 3 faset tilslutning. Men de enkelte dele i komfuret får stadig kun 230 V da nulleder også er med. 

I andre lande kunne man forestille sig det tykke kabel og 30A


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jo, man bruger stadig tre faser, men forskellige steder i Europa er der forskellige måder at tilslutte på. Komfuret/kogepladen er ofte i Danmark tilsluttet to faser og nul. Du er sikker på, at der kun er 13 A sikringer i gruppen? Hvis det er et tilslutningssted til komfur/kogeplade er der ofte en forsikring på 16A, og gruppen er normalt 3 faser, nul og jord. Et billede af tilslutningsskemaet ville være oplysende.


fase
ev elmand skrev den 14-11-2018 22:18:12

Det gør man i høj grad i DK. Når man kigger på tilslutnings skema bag på så er der både mulighed for 1 - 2 og 3 faset tilslutning. Men de enkelte dele i komfuret får stadig kun 230 V da nulleder også er med. 

I andre lande kunne man forestille sig det tykke kabel og 30A

 Tak.

Jeg forstår ikke dit svar. Hvad gør man i Danmark, - Bruger een fase med 32A sikring? Eller skal hun have lavet 400V med tre faser?

S. Fabrin skrev den 14-11-2018 22:21:49

Jo, man bruger stadig tre faser, men forskellige steder i Europa er der forskellige måder at tilslutte på. Komfuret/kogepladen er ofte i Danmark tilsluttet to faser og nul. Du er sikker på, at der kun er 13 A sikringer i gruppen? Hvis det er et tilslutningssted til komfur/kogeplade er der ofte en forsikring på 16A, og gruppen er normalt 3 faser, nul og jord.

 Ja, jeg er helt sikker. 2 x 13A i tavlen og en 40A HPFI.

Annonce

Du skrev " bruger man ikke 3 faser mere ?" Og jeg svarer Det gør man i høj grad i DK

Den skal tilsluttes til 2 eller 3 faser + nul + jord. 

Er strømmen ikke tilstede skal der trækkes kabel og laves gruppe med 3 stk 16 A sikringer.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja, jeg er helt sikker. 2 x 13A i tavlen og en 40A HPFI.

13A og dermed måske 1,5 mm2 kabel er absolut i underkanten til at forsyne komfuret ved fuld belastning. Ved tilslutning til 2 faser og nul vil strømmen være omkring 19 A.

Som elmand skriver, bør komfuret tilsluttes til en 3 faset gruppe forsikret med 16A.


fase
ev elmand skrev den 14-11-2018 22:29:17

Du skrev " bruger man ikke 3 faser mere ?" Og jeg svarer Det gør man i høj grad i DK

Den skal tilsluttes til 2 eller 3 faser + nul + jord. 

Er strømmen ikke tilstede skal der trækkes kabel og laves gruppe med 3 stk 16 A sikringer.

 OK, det var også sådan jeg forestillede mig det. Blev bare forvirret over den måde det står i manualen.

S. Fabrin skrev den 14-11-2018 22:31:18

Ja, jeg er helt sikker. 2 x 13A i tavlen og en 40A HPFI.

13A og dermed måske 1,5 mm2 kabel er absolut i underkanten til at forsyne komfuret ved fuld belastning. Ved tilslutning til 2 faser og nul vil strømmen være omkring 19 A.

 Der er faktisk kun 1 x 13A trukket til køkkenet, fordi der er bygas, men der skal under alle omstændigheder en elektriker på. Blev bare forvirret et øjeblik :-)

Takker.

Hvis du tænker på den almindelige lysinstallation til køkken , ja så er den som det fremgår helt utilstrækkelig.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis