Ny gruppetavle til helt nyt el...

Hej

Jeg er ved at renovere og er kun lige gået i gang før nogle af håndværkerne mangler strøm her.

Jeg har haft besøg af en elektriker og han siger at jeg bare skal købe den gruppetavle jeg ønsker da han ikke har den model (en med låge) og så skal han nok montere den. Jeg har rigeligt strøm ind i boligen.

Han synes at jeg skulle koble rummene sammen efterhånden som jeg kom frem på 3 x 13amp grupper. Køkkenet delt på 2 grupper.

Jeg har 125m2

Jeg tænker selv at jeg vil koble på denne måde på 4 grupper og høre hvad i tænker:

Gruppe 1:

Soveværelse, Kontor, Gæstetoilet, walk in,

Gruppe 2:

Badeværelse, Entre, stue

Gruppe 3:

Køkken (køleskab, lys, microovn, opvasker), bryggers,

Gruppe 4:

Køkken (stikkontakter over bordplade, kaffemaskine)

5x2.5 16 amp gruppe 1:

Ovn+kogeplade

5x2.5 16amp gruppe 2:

Vaskemaskine, Tørretumbler, 16 amp ce-stik til håndværkere

Hpfi relæ.

Det ville passe godt sådan da det er rækkefølgen jeg renoverer i og derfor kan få elektrikkeren til at slutte en gruppe til ad gangen.

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Frie stikkontakter i køkken skal være fordelt på 2 grupper.

Når det er en ny tavle, skal du nok have to RCD'er. Der er vist en overgangsordning, hvor det ikke er krav, men det er et dumt sted at spare.

Fordelingen af grupper til rum er svær at sige noget om, uden at kende grundplan. Jeg ville lave det sådan, at der altid er lys i alle dele af huset, selv hvis ét af RCD'erne udkobler.

Dette kunne være en mulighed: (Det med understreg er ændring)

Gruppe 1:

Soveværelse, Kontor, Gæstetoilet, walk in,

Gruppe 2:

Badeværelse, Entre, stue

Gruppe 3:

Køkken (køleskab, lys, microovn, stikkontakter over bordplade ), bryggers,

Gruppe 4:

Køkken (stikkontakter over bordplade, kaffemaskine)

5x2.5 16 amp gruppe 1:

Ovn+kogeplade

5x2.5 16amp gruppe 2:

Vaskemaskine, Tørretumbler, opvasker

Byggestrømstavle til håndværkere

Det er fuldstændig uafhængig af din renoverings rækkefølge. Start bare alle 3 lysgrupper op samtidig, så går man bare videre med kabel fra rum til rum efterhånden som de er færdige. Det der er vigtig er at det kommer naturligt igennem huset så rum ved siden af hinanden har samme gruppe. Det billig gør det og er nemmere at finde vej i senere.

Det der er vigtig er at du har en plan over hvor du vil ende, altså hvor døre skal sidde, hvordan de skal vende o.s.v.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
primo-ct skrev den 14-11-2018 21:41:02

Dette kunne være en mulighed: (Det med understreg er ændring)

Gruppe 1:

Soveværelse, Kontor, Gæstetoilet, walk in,

Gruppe 2:

Badeværelse, Entre, stue

Gruppe 3:

Køkken (køleskab, lys, microovn, stikkontakter over bordplade ), bryggers,

Gruppe 4:

Køkken (stikkontakter over bordplade, kaffemaskine)

5x2.5 16 amp gruppe 1:

Ovn+kogeplade

5x2.5 16amp gruppe 2:

Vaskemaskine, Tørretumbler, opvasker

Byggestrømstavle til håndværkere

 Den tager jeg... Han nævnte ikke at køkkenet skulle være delt på en bestemt måde men det er selvfølgelig også ham selv som skal lave det når jeg kommer så langt 👍

jenshøj skrev den 14-11-2018 21:38:17

Frie stikkontakter i køkken skal være fordelt på 2 grupper.

Når det er en ny tavle, skal du nok have to RCD'er. Der er vist en overgangsordning, hvor det ikke er krav, men det er et dumt sted at spare.

Fordelingen af grupper til rum er svær at sige noget om, uden at kende grundplan. Jeg ville lave det sådan, at der altid er lys i alle dele af huset, selv hvis ét af RCD'erne udkobler.

 Altså 2 HPFI'er?

Det har jeg aldrig hørt før... Kan du fortælle mere om det?

Det betyder jo en del over hvilken størrelse tavle jeg skal købe, da jeg også gerne vil have plads til et fremtidigt skumringsrelæ og måske en stor lysdæmper

Annonce

regler for hpfi  er som flg.

- Før den 1. juli 2017 var der krav om, at installationen skulle være fordelt på én RCD. Nu er kravet mindst to RCD’er. Det er for at undgå, at hele tavlen er spændingsløs, hvis RCD’en udkobler.
Vær opmærksom på, at der er en overgangsperiode frem til den 1. juli 2019.

- Hvis du har en eksisterende tavle i dag, kræves det som udgangspunkt ikke, at den skal opdateres. Men hvis tavlen flyttes, eller en ny anskaffes, så skal kravene om fordeling på mindst to RCD’er opfyldes

jenshøj skrev den 14-11-2018 21:53:04

https://www.solar.dk/nyheder/nye-kr...ryder-rcd/

I forhold til at putte ting i tavlen, så vær opmærksom på, at der skal laves varmetabsberegning - det er ikke sikkert tavlen kan fyldes helt op.

 Så skal der bare 2 stk i... Det er smart nok at hele hytten ikke bliver sort hvis det ene slår fra 👍

Må bare købe den største model... Så er der i hvert fald plads nok og prisforskellen er minimal 😎

Hvis du køber færdig monteret tavle så er der vedlagt varmetabs beregning m.m.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Helt klart 2 Hpfi relæ.. Og overvej en til kun ude.. 

Ang din fordeling af grp så har jeg aldrig forstået at sætte mange 230 volt apparater på 400 volt grp. Så vidt jeg har hørt kan der ved fejl opstå spænding på nul og så har du mange apparater der ryger.. Plus du kan ikke enkelt slukke dem  enkeltvis hvis det skulle være overgang i en af dem lige pludselig. 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis