Høj relativ luftfugtighed i soveværelset.

Hej LDS'er

Vi har nu i længere tid oplevet problemer med høj relativ luftfugtighed i soveværelset.

I starten troede vi det var fordi byggematerialerne ikke var tørre (massere af spartel på de skæve vægge i forbindelse med huset er blevet gennemrenoveret), men nu er der gået 12 måneder og det kan nu udelukkes.

Vi har for ca. et halvt år siden fået lavet hulmursisolering da væggene var meget kolde især i soveværelset og hulmursisoleringen var faldet meget sammen.

Det virker til og have hjulpet en del, men luftfugtighed er fortsat for høj synes vi.

Har lavet ny måling af ydervæggene på indvendig side, og den er mindre end 0.5 grader koldere end rum temp, så der er ikke meget varme tab.

I soveværelset er luftfugtighed omkring 72% når vi står op og 65% (ved 19.3 grader) når vi kommer hjem fra arbejde (målt de sidste par dage). Vi lufter ud hver morgen og hver aften og her kommer procenten hurtigt ned alt efter årstiden og vejret.
Jeg har kalibret lugtmåleren og de ser ud til at virke godt nok. 98-99% efter 3 min i våd køkkenrulle.

Luftfugtigheden er altid lavere i de andre rum pt står køkken og stue på 55% hvor det er 65% i soveværelset og forskellen bliver jo så kun større når vi sover. Vi sover med døren på klem men med lukket vindue.

Vi synes det er blevet bedre efter vi i fik lavet hulmursisolering, før forbedringen var luftfugtigheden ofte over 80% når vi stod op, det er altså nu forbedret til 72%. Men er fortsat for højt.

Det jeg ikke forstår er at ved 75% kan / vil der opstå svamp på væggene. Er vi de eneste i verden der sover med lukket vindue :). Soveværelset er relativt lille (10-11m2), er der simpelthen for lidt luft cirkulation ved “kun” 2 udluftninger om dagen.

Hvad er jeres erfaringer? Hvad kan vi gøre? skal vi bare til at sove med åben vindue eller anskaffe os noget automatisk udluftning / ventilation?
Tak!

Med venlig hilsen
Steffan

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Efterhånden som man tætner sit hus mere og mere, isolerer det mere og mere, og fjerner/lukker de naturlige ventilationer, bliver udskiftningen af luften i huset stille og roligt mere fugtig.

Du skal ud at invisterer i et mekanisk ventilations anlæg med varme genvinding, så vil din luft fugtighed blive i orden.


 

En udluftningsventil 10X15 cm ville nok hjælpe , nu er en relativ fugtighed på 72% ikke nogen katastrofe ved 19 C , nu har vi lang tid haft en meget høj udendørs luftfugtighed døgnet rundt ca 95 ...100 % , og det gør det jo ikke bedre når man lufter ud , er der kondens på vinduerne  , det er den bedste indikator på for  høj indensdørs fugtighed . 

Hygrometer skal vise 95 % fugtighed efter ca 15 minuter i en våd klud.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Grader i soveværelset er vist en smagssag. Det kommer jo an på hvad man ønsker og sover bedst med og ikke hvad der er bedst ift luftfugtighed. Jeg har selv 22 grader i mit soveværelse.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det man skal huske, er at hvis man vil fjerne fugt (som i har alt for meget af), skal man fjerne varme, da varm luft kan indeholde mere fugt end kold luft.

Selv om du har en høj relativ fugtprocent udenfor i  en koldere luft, vil denne luft kunne optage mere fugt når den kommer ind og bliver opvarmet, og den tager så denne ekstra fugt med ud, når den bliver ventileret ud igen.

Så op på 22 grader i rummet, og skift luft/ventiler grundigt. 

Alternativt kan du montere en DUKA S7 væg/loftsventil, og stil den på trin 2, så den ventilerer som i et vådrum konstant, og øger hastigheden ved bevægelser i rummet eller luftfugtigheden bliver for høj (denne ventilator er meget lydsvag)

Ved den relative luftfugtighed du beskriver, er der kæmperisiko (ja nærmest garanti) for skimmelsvampeangreb, og det der er værre.

Jeg har en Duka One Pro 50. Det er en ventilator på steroider, med varmegenvinding (slår selvfølgelig ikke et dedikeret anlæg), men den er nu god nok. Den er meget stille på laveste trin. 

Ulempen er at den lyser når den kører, og så er selve kassen ret stor. Men den kører rigtig fint i mit vaskerum. 

Frank Chr. skrev den 14-11-2018 19:07:05

Knap 20 gr. i et sovevær. er ret højt synes jeg, her har vi max 15 gr. (i vinterperioden). Og huset her (fra 1887) er osse topisoleret. Sovevær her er på 3x4 m og lufter vi ikke ud bliver luften simpelthen for tør.


Lige i dette øjeblik har vi (hvis ellers hygro/termometer ellers viser korrekt) præcis 14 gr og 57% relativ fugt i sovevær. Udetemp. er 5,6 gr. relativ fugtighed 95%.   

 

 

Jeg prøvede i nat og lave mikroluft cirkulation (simulere luft ventil) ved at åbne vinduet i soveværelset og vinduet i det modsatte værelse en "my" og holde de to dør åben. Det resulterede i et betydeligt bedre indeklima og luftigheden faldt til 63% iforhold til 72% de seneste 2 dage. Der er selvfølgelig forskel i vejret fra dag til dag.

Luften må åbenbart så helt stille i den ene af huset.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også