Ejerskifteforsikring på skur

Da vi har et skur som har haft utæt tag og derved ødelagt spærene har vi tilkaldt ejerskifteforsikringen og gennem en lang proces har den byggesagskyndige (tilstandsrapport) erkendt at han ikke har gjort sit arbejde ordentlig. Nu skal arbejdet udbedres og vi skulle derved aftale nærmere med den bygfesagkyndige. Så spørger jeg. Hvis spærene er rådne er det så ok at han siger vi bare skal skære ind cirka 1 meter og på siden skrue et nyt spær som så bliver bærende. Og alle lægter som har samlinger i det fri bliver samlet med en stump lægte skruet på fra underside og huller i tag bliver fundet og lappet(ståltag) yderligere vil han ikke erstatte et stort vinduesparti på 2.40 meter x 2.40 meter da han mener det er en dum ide at have pga tyveri. På tilstandsrapport er kun opført råd i 1 dør så intet af det andet er beskrevet. Som sidste vil jeg høre. Hvis der er en tagrende uden nedløb og denne skal sættes ordentligt op skal den bygfesagkyndige så også hæfte for at der bliver gravet noget ned til at fjerne vandet eller skal han kun etablere ny tagrende med nedløb til jorden.? 


6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Danielseidel skrev den 14-11-2018 08:07:10

Da vi har et skur som har haft utæt tag og derved ødelagt spærene har vi tilkaldt ejerskifteforsikringen og gennem en lang proces har den byggesagskyndige (tilstandsrapport) erkendt at han ikke har gjort sit arbejde ordentlig. Nu skal arbejdet udbedres og vi skulle derved aftale nærmere med den bygfesagkyndige. Så spørger jeg. Hvis spærene er rådne er det så ok at han siger vi bare skal skære ind cirka 1 meter og på siden skrue et nyt spær som så bliver bærende. Og alle lægter som har samlinger i det fri bliver samlet med en stump lægte skruet på fra underside og huller i tag bliver fundet og lappet(ståltag) yderligere vil han ikke erstatte et stort vinduesparti på 2.40 meter x 2.40 meter da han mener det er en dum ide at have pga tyveri. På tilstandsrapport er kun opført råd i 1 dør så intet af det andet er beskrevet. Som sidste vil jeg høre. Hvis der er en tagrende uden nedløb og denne skal sættes ordentligt op skal den bygfesagkyndige så også hæfte for at der bliver gravet noget ned til at fjerne vandet eller skal han kun etablere ny tagrende med nedløb til jorden.? 


 Nu har jeg ikke den kæmpe forstand på området, men forsikringen skal jo lave det ordenligt, jeg har lidt svært ved at forstå den løsning du skriver, hvis et spær er råddent skal det vel skiftes hele vejen, jeg kan ikke se et spær der er blevet samlet have samme styrke, og det skal jo også se ordenligt ud..

ang. vinduer, hvis vinduerne er beskadigt pga. skaden skal de jo også laves, men hvis det er et gammelt skur og ringe vedligeholdt kan det godt være svært og blive enige om de burde være udskiftet alligevel. 

du har ikke krav på at få lavet noget bedre end det var, hvis tagrenden gik til jorden før, skal det laves sådan igen. 

Men det lyder som om han går efter den billigste løsning for ham, måske du skulle snakke med en anden byggesagkyndig, som ikke arbejder fra det firma.. 

Yderligere kan det virkelig passe at 5000 kr i selvrisiko skal betales følgende. 5000 for taget. 5000 for spær. 5000 for lægter. 5000 for regler i væg. 5000 for beklædning og 5000 for vinduesparti. Dvs 35000 i selvrisiko? Det var taget der ved utæthed har skabt problemet

Nej det er 5000 pr skade. Det du beskriver er 1 skade.

Så kunne han lige så godt argumentere 5000 for spær 1 - 5000 for spær 2 o.s.v. Det skriger til himlen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er præcis det ejerskifte gør hvis vi ikke accepterer byggesagkyndiges tilbud. Så er det det vi skal forholde os til

Det er lidt rodet. hvem er det du snakker med? forsikringen eller den byggesagkyndig der har lavet rapporten?

på ejerskifteforsikringen er der en selvrisiko, men det er pr skade. så den skal altså kun betales en gang, hvis forsikringen siger andet må du lige rette den, og bede dem læse deres egne papire...

Hvis det er den byggesagkyndige der har lavet rapporten, kan du nok ikke regne med meget af det han siger, han vil slippe så billigt som muligt med en halvfærdig løsning, så han vil sikkert sige hvad som helst..

Der er vist efterhånden mange afgørelse fra ankenævnet for forsikring der slår fast at selskaberne ikke må underopdele skaderne for på den måde at fratrække en høj selvrisiko. Hvis selskabet holdet fast i det skal du bare sige at du er uenig også klage til ankenævnet, sandsynligheden for at selskabet derefter forslår forlig er høj. 

Men først skal du jo blive enig med dig selv om hvem du vil gå efter. Hvis det er den byggesagkyndige er der vist noget løsere rammer for hvad klagenævnet tilkender. Så hvis forsikringen har anerkendt skaden ville jeg måske gå dem på klingen i forhold til selvrisiko. Hvis du så vinder over dem skal de iøvrigt nok dreje armen rundt på den byggesagkyndige for at få pengene hjem. 


Der er også blandingen hvor du siger til forsikringen at du gerne vil undgå at bruge dem men så må de hjælpe dig med at få en ordentlig aftale med den byggesagkyndige 


Ask
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis