Hvilken slags tagplade har jeg?

Hej alle

Jeg er lidt på herrens mark efter at have renoveret bryggers og skiftet fyret ud med en varmepumpe.

Alt gik fantastisk, og med god hjælp herfra.


Eller... Ihvertfald næsten alt :D


Jeg mangler kun at få pillet min skorsten ned, der er ført igennem flere tagplader.

Det store problem er for mig at jeg simpelthen ikke kan finde den slags tagplader jeg har liggende.


I følge bygge tegningerne af huset, skulle det være Cembrit B6 plader. Men det er det bestemt.

Det ydre mål passer på B6, mens bølgerne ikke passer. B6 har 7½ bølger med en afstand på 15cm.

Mine derimod har 6½ bølge på en hel tagplade, med en afstand på 17-18cm mellem toppene.


Hvad er det dog jeg har liggende på taget?

Er det en B7, men som helplade?


Mvh Jonas




Jonas
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvad med et billede?

Hvilken årgang er taget?

Jeg kan ikke huske navnet, men der var nogle udenlandske produkter for mange år siden, hvor der var eksempler på at der afsluttedes i den ene side med en opadvendt bølge (måske Hollandsk produkt)

Jeg tager et par senere idag og får målt dem 100% korrekt op


Jonas

Beklager det tog et par dage, blev lige sendt ud af landet med arbejdet.


Jeg har mål dem op, og pladen i sig selv er 125cm x 110cm, bølge afstand 17-17,5cm.

Taget er lagt i 78, og bygget til i 81 med samme plader.

Nogle forslag? 


Mvh Jonas


Jonas
Annonce

Og her var billedet. Har markeret hvor pladen starter og slutter med rød streg. 

Du har helt ret i den ender med en "Opad gående" bølge.


Jonas

Fidusen i cembrit typenumre er at afstanden imellem bølgetoppe måles i tommer og det giver typenummer. 175 mm => 7 tommer så det bør være som B7. Men det er jo en plade i 1/2 længde, så det går ikke direkte. 

Måske kan du redde det ved at lægge en ekstra lægte ind og så lave det lille stykke med B7  plader.

Eller tage en hel række væk på mindst synlige sted ude ved kanten så lappe det sted med B7 Så behøver bølger ikke at passe. Hent 1 plade på byggemarked og prøv. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis man ser ende billedet, i min tidligere indsatte pdf-fil, fra Cembrit, side 2, sammenholdt med indsatte foto, er der så, så meget at være i tvivl om?

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis