Fugtproblemer i renoveret kælder

Hej GDS'er

Vi har i forbindelse med en renovering fået støbt et nyt 2cm tykt selvnivellerende gulv i vores kælder. Det er gjort, da der skal lægges klinker, såsnart vi har malet de nypudsede vægge.

Før det, for et år siden, fik vi lagt dræn, isoling, 10cm nyt betongulv og gulvvarme i kælderen.

Men! Vi kan ikke komme i gang med at male med silikatmaling, før alle væggene er helt tørre. Det har nu stået og tørret 2,5 måned, med gulvvarme på. De 10cm betongulv har stået 1år og tørret.

Kælderen føles tør, og der er pt. en luftfugtighed på ca. 50% ved 20graders varme. Men der er stadig pletter nede ved gulvet, som ikke vil tørre. Se billedet herunder: 

Jeg har målt med en fugtighedsmåler, og den makser ud. Derudover så har jeg "smagt" på pletten, og den smager ikke af salt, så tror heller ikke det er salpeter. Kan det virkelig godt passe at det tager så lang tid at tørre eller er der noget andet galt?


For at udelukke udefrakommende fugt, har jeg checket alle dræn-brøndene, og de er helt tomme. Hvis jeg måler højden på vandspejlet i drænene, ligger det 300-350mm under betonen. Betonen er ca. 100-120mm tykt (inkl nyt lag) og isoleringen er 200mm, så vandspejlet bør ligge lige under isoleringen.

Det der undrer mig er; vi har en brønd med højvandsluk inde i kælderen. I den står der vand, hvilket der ikke bør?. Vandspejlet i den er en del over vandspejlet i drænet, så hvor kommer vandet fra? Kan det være det vand, vi ser krybe op af væggene og stammer vandet fra betonen?



Tusind tak til jer, der vil give et bud på hvad der sker her. Og beklager min lange post.

Det skal lige siges, at de 10cm beton der blev lagt året før, også lavede de her våde pletter langs væggene. Men de forsvandt efter et halv år ca (husker det dårligt). 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er meget svært at sige noget om med de begrænset kendskaber du fremlægger.

Hvis der ikke er en fugtstandsende grænseflade mellem beton og kældervæg, vil betonen have en tendens til at drive fugten ud i væggene. Da du har støbt betonen, har betonen ved hærdningen afgivet størstedelen af sin fugt og det er nok det du har kunne se i starten med de pletter som nu er forsvundet. Når du fyrer op for gulvvarmen, så tvinger du faktisk restfugten i samme retning, og det kan derfor ikke helt afvises at det du ser er den resterende byggefugt.

Du skriver der stadig er pletter - så det er flere steder? Man må gå ud fra at du har asfalteret eller udført lign. på ydersiden i forbindelse med udlægning af dræn. Men man bliver nysgerrig på hvad dine fundamenter er opbygget af - for de står tilsyneladende meget tæt på grundvandspejlet, og hvis de er udført i et materiale med store kapillærer bindinger - som fx tegl - så kan du have problemer med opstigende grundfugt - også selvom der er udlagt dræn!


 Certificeret Statiker

Ingenioeren skrev den 14-11-2018 11:36:01

Det er meget svært at sige noget om med de begrænset kendskaber du fremlægger.

Hvis der ikke er en fugtstandsende grænseflade mellem beton og kældervæg, vil betonen have en tendens til at drive fugten ud i væggene. Da du har støbt betonen, har betonen ved hærdningen afgivet størstedelen af sin fugt og det er nok det du har kunne se i starten med de pletter som nu er forsvundet. Når du fyrer op for gulvvarmen, så tvinger du faktisk restfugten i samme retning, og det kan derfor ikke helt afvises at det du ser er den resterende byggefugt.

Du skriver der stadig er pletter - så det er flere steder? Man må gå ud fra at du har asfalteret eller udført lign. på ydersiden i forbindelse med udlægning af dræn. Men man bliver nysgerrig på hvad dine fundamenter er opbygget af - for de står tilsyneladende meget tæt på grundvandspejlet, og hvis de er udført i et materiale med store kapillærer bindinger - som fx tegl - så kan du have problemer med opstigende grundfugt - også selvom der er udlagt dræn!

Mange tak for det fine svar. Jeg skal prøve at uddybe nogle af tingene.

Der er ingen fugtstandsende grænseflade mellem beton og kældervæg. Pletterne forsvandt efter første lag med 10cm beton efter et halvt år. Nu er de så kommet igen ved andet lag på 2 cm selvnivellerende beton. Kan fugten stadig stamme fra det 10cm første lag beton, da man jo spærrer den inde med andet lag?

Der er ca. 5 pletter, jævnt fordelt over de to ydervægge. På de to indervægge, er der intet at se. Hvis man måler fugten af betonen, hvor der ikke er pletter, men stadig nede ved gulved ved ydervæggen, er fugtigheden stadig højere end længere oppe på væggen. Men selvfølgelig langt mindre, end der hvor man kan se pletter.

Fundamentet står på moler, og består af splinternyt beton, da det hele blev understøbt for ca. 1 år siden.

Der er ikke asfalteret eller lignende på ydersiden af væggen. Drænet består af 300mm glaserede lecakugler, som virker isolerende men samtidig kan de transportere fugten væk (ifølge muren). Så de ville lade ydervæggene stå uden asfalt eller lignende, så de kan ånde.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Det er jo meget sigende at du kun oplever fugten ved ydermurene. Hvis du har spritny beton i fundamenterne, så burde du nok være fri for kapillar sugning!

Leca kugler virker jo kun drænende, men der vil jo stadig være fugt i fliterelementet som rammer ydermuren. Hvis man skal undlade at sætte en fugtspærre på muren, så skal den i sig selv være udført i et vandtæt materiale (læs massiv beton), ellers vil man bare "minimere" problemet frem for at fjerne det helt! Det håber jeg at din murer har haft med i sine overvejelser!

Jeg vil anbefale at du slår koldt vand i blodet og væbner dig med tålmodighed. Det er faktisk ikke ualmindeligt at kældervægge fremstår fugtige i en periode efter der er lagt dræn, og du kan sagtens opleve at dine nyudstøbninger vil prøve at finde en ligevægt som kan foregå over flere måneder - i ekstreme tilfælde kan det godt tage en årrække! Du må holde væggene under observation samtidigt med at du opvarmer og sørger for at ventilere - det giver ikke mening at varme rummet op hvis du ikke også har et luftskifte.




 Certificeret Statiker

Væggen behøver ikke være tør når du bruger silikatmaling. Prøv bare at mal direkte på "pletten" der og se hvordan det går


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.

Hej begge.

Mange tak for svarende.

Giver mening. Mht. til det med at lufte, så er det kun noget vi kun har praktiseret de sidste 4 uger, så det forklarer måske noget af problemet. Og selvfølgelig de første mange uger, hvor det hele var meget fugtigt.

Vil det give mening at sætte en affugter til i kælderen? Eller vil det bare være spild af energi?

Mht til silikatmalingen, så står der ifølge Keim at væggen skal være helt tør før der males. Men det virker måske bare i mange tilfælde alligevel?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Hej Tball

Silikatmaling er jo åndbar .. jeg ville altså bare prøve og se hvordan det gik på et lille areal som foreslået.

Kan det tørre? eller behøver det at tørre?


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Janus007 skrev den 15-11-2018 09:15:33

Hej Tball

Silikatmaling er jo åndbar .. jeg ville altså bare prøve og se hvordan det gik på et lille areal som foreslået.

Kan det tørre? eller behøver det at tørre?

 Jeg håber det tørrer op på et tidspunkt

Hvis man kan male på det uden at det er tørt, så behøver det nok ikke at tørre før jeg maler.

Hvis der ikke er placeret en vandret fugtspærre ved overkant af dit kældergulv i dit fundament, vil der altid være en risiko for opstigende grundfugt uanset dræn o.l.

Ydermere vil der være en kuldebro her, der giver risiko for kondensering, afhængig af forskellige forhold som luftfugtighed i kælderen m.m.

En kælder skal som tommelfingeregel ventileres ca. dobbelt så meget som i stueplan, da der altid vil være en større fugtpåvirkning på væggene udefra.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også