Radiatorventil på gulvvarme fremløb?

Hej

Jeg skal have nye varmeslanger i gulvet på badeværelset i min lejlighed hvor jeg har Danfoss Living Connect.

De gamle rør er koblet direkte på fjernvarmen. Og det bliver de nye også.

Når jeg ligger nye slanger. Kan jeg så montere en almindelig radiatorventil med et Danfoss Connect hoved på i teknikskabet i tilstødende rum og montere en rumføler på badeværelset?


5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det bliver noget "skrammel" du er ved at lave. Det afhænger dog lidt af om der er blandekreds på fjernvarmesystemet, så jeres varmeanlæg kører med reguleret temperatur i forhold til udetemperatur. Opbygningen af dit gulv er heller ikke uden betydning, hvor et betongulv er væsentlig mere varmestabil end en let konstruktion. Jeg vil foreslå en regulering der måler på returtemperaturen i gulvvarmeslangen.

Husk at dine gulvvarmeslanger skal være godkendt til 10 bar når de skal tilkobles direkte fjernvarme.


Søren O

Jeg tror ikke at vi ændrer temperatur... Det er på samme rør som radiatorene og de ville vel tabe en del effekt så.

Det kan godt være at det bliver noget skrammel... Havde lige håbet da det bliver ret besværligt at komme til at regulere på en alm ventil i teknikskabet...

Men så bliver det bare en helt alm ventil uden termostat så jeg har fast konstant flow... Det er også sådan det var før...

Du kan godt montere en returtermostat i dit teknikskab. Det kræver dog at du isolerer returslangen mellem gulv og ventil. Returmostatventilen skal også sidde koldere end ønsket returtemperatur, ellers vil ventilen ikke lukke op hvis den først har lukket helt ned.


Søren O

Så skal jeg helt sikkert ikke have termostat på... Det kommer til at sidde en del varmere end rummet 👍

normalt søtter man jop altid en gulvvarme termostat på afgangs siden og ikke fremløbet, og den virker jo meget anderledes en en alm radiator termostat, da den jo måler på vandtemp i rørene for at forhindre at de ikke bliver for varme.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis