Meget gammel radiator termostat udskiftning

Har købt et gammelt hus fra 53 og der er ovenpå nogle virkelig gamle termostater med håndsving fandme. Har aldrig set så gamle nogen. Hvordan skifter man sådan en her uden at skulle bruge penge på en vvs’er? 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du må være en ung mand.

Der er ikke tale om en termostat men blot om en ventil til manuel betjening.

Jeg har selv et par stykker tilbage i huset, men kun hvor de sjældent anvendes, idet de næsten kun kan have stillingerne On/Off, hvis der ikke er tale om naturlig cirkulation i varmesystemet.

De kan uden vanskelighed erstattes med nyere Danfoss ventiler og tilhørende termostat, men det kræver, at systemet tømmes for vand medens arbejdet udføres.

Så giver det mening at det er ligemeget om hvor lidt jeg forsøger at skrue på den bliver den ekstrem varm  

Okay jamen tusinde tak for hurtigt svar! Så kan jeg blot købe en ny digital termostat og ventil fra Danfoss, så det kan fungere på værelserne og badeværelse ovenpå. Det er nemlig umuligt at være deroppe hvis den står tændt   

Har også en i gangen med drejehjul, ligner samme princip umiddelbart?

ja det er samme princip, som den meget ældre du har. En fysisk dreje ventil, der virker på samme måde som en vandhane, jo mere du åbner, jo mere varme kommer der  

Når du skal sætte nye ventiler på, skal du være klar på at du skal tappe alt vandet af anlægget, skrue rørene fra hinanden, indsætte ny ventilhus, som måske ikke passer i størrelsen med den helt gamle ventil, så husk at købe unioner mm, så du kan forlænge/forkorte rørene så de passer til de nye ventilhuse, foruden pakgarn, salve mm .  



Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Det her er godt nok en gør det selv hjemmeside, MEN hvis du bare er det mindste i tvivl om hvordan det skal gøres rigtige, er det en god ide at få det lavet af en VVS´er. 

Vandskader kan løbe op i rigtig mange penge og forsikringen dækker ikke hvis det er "hjemmefusk".


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis