Konfigurering af AAB ACH550 til drejebænk

Jeg har lavet en lille testopstilling med en lille motor og vil teste funktionen/opsætningen/konfigureringen af ACH550 med denne opstlling.

Jeg har fundet ud af at konfigurere ACH550 så jeg kan

  1. Starte og stoppe
  2. Dødemandspedal, som skal sluttes og holdes for at den vil starte/køre
  3. Regulere hastigheden/frekvensen og motoren reagerer derefter
  4. Styre omdrejningsretningen

MEN ...

den kan desværre sifte omdrejningsretning umiddelbart, og det er ikke godt !

Jeg vil have, at man SKAL stoppe for at skifte omdrejningsretning.

Der kan sikkert laves noget med de 3 relæskiftefunktioner, men er det måden eller findes en konfigurering som løser dette problem - jeg læser DK-manualen side 173-175, men synes ikke det fremgår deraf.

Hvordan konfigureres den så man SKAL STOPPE for at skifte omdrejningsretning ?


Mvh
KSor, Århus V
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan under alle omstændigheder lave rampetider ( acceleration - deceleration ) så lange at maskinen er gået ned i fart inden den kører den anden vej. 

Jeg læser ikke lige brugsvejledning igennem i aften men alle frekvens reguleringer har en ekstern udgang der kan bruges. Den kan programmeres til at bryde eller slutte NÅR den er i gang. Altså kan bryde delen bruges til at blokere startsignal indtil den er gået i stå.

Jeg tror endda at denne ABB regulering har flere eksterne udgange.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har frekvensomformer Danfoss VLT 2800 på både min drejebænk og fræser.

Jeg har stillet rampe-op/ned så selv om man slår direkte i bak, køre den først helt ned i o/m inden den så vender o/m retning, det fungere perfekt for mig, også til gevindskæring med tap/bak.


Vi prøver igen, i morgen --

Ja, men det svarer vel lidt til, at man bare skal huske at trykke på STOP før man skifter retning. 

Men man har vel netop elektronikken/mekanikken til at undgå den slags og gøre systemet mere brugerrigtigt ved at "programmere" sig frem til en "god" løsning.

Jeg læser den danske originale manual, som var med ACH'en side 173-175, og har her sat den op således:

1001 = 2, hvor
DI1 (nr 13 side 395) bliver START og STOP ved hhv. aktivering og DEaktivering, og med brug af en af relæudgangene UDEN forsinkelse, f.eks. RO1, kan det laves så traditionel START (NO) og STOP (NC) knapper kan anvendes til en TRYK PÅ KNAPPEN for hhv start og stop.

DI2 (nr 14 side 395) bliver "Med uret" ved DEaktivering og "Mod uret" ved aktivering.

Aktivering betyder "sluttet til" +24V (nr 10 side 395)

Når maskinen ER startet, synes jeg det er en mere elegant løsning, at DI2 (nr 14) IKKE kan ændres ELLER at den stopper maskinen, hvis den ændres ...

meeeen jeg kan ikke lige gennemskue, hvordan det gøres - kan nogen hjælpe ?


Mvh
KSor, Århus V

Nej, ved nærmare læsning på side 174, ser det ud til at 1001 = 5 liiiige skal afprøves !

Den opsætning er da vist lige, hvad jeg mangler.

... over til testbænken og prøv !


Mvh
KSor, Århus V

Nej, det blev så heller ikke lige den værdi, men her er en løsning.

Den lider stadig af det, at man kan skifte omdrejningsretning under kørsel.


Mvh
KSor, Århus V
Annonce

Indgange kan også konfigureres sådan at en indgang er frem og en anden er bak. Så skal man aktiv vælge den anden retning. 

Så bruger man en drejekontakt i stedet for tryk kontakter, således at den ene stilling er frem - midten er = 0  - og den anden side er bak. 

Så kommer du naturligt over stop på vej til den anden retning. 

Jeg har f.eks. en opstilling med en kranbane som har hastigheds regulering på kørsel på langs af bygningen. Der er mekanisk spærring så man kan ikke trykke på frem og bak samtidig. Når man vælger en anden retning kører den ned i fart over 2-3 sekunder og igen op i den anden retning over 2-3 sekunder. Der er her tale om en høj inerti, derfor er der indsat en bremsemodstand til at brænde den hurtigt opståede energi af med. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Mener i AAB eller ABB? Jeg kender kun ABB, men vil gerne lære noget nyt.


Ja jeg bruger sådanne kontakter her, så bestemmer man jo selv, men som nævnt drejer jeg bare direkte i bak, og med passende indstillinger af rampetiderne, sker det uden problemer.


Vi prøver igen, i morgen --

Wow - hvorfor skal det laves kompliceret - hvis det kan laves som @EV beskriver?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Nu har jeg prøvet ovenstående diagram og opsætning med tilføjelse af en gul lampe, som lyser, hvis den står til REVERSE.

Det KUNNE være rigtig smart, hvis lampen kunne bringes til at BLINKE i stedet for et fast lys.

Jeg 3 DI'er, alle 3 relæudgange og alle timere frie til formålet.

Har nogen af jer prøvet at bruge timerne m.m. til at lave en blinkende lampe, HVIS en eller anden DI er aktiveret/deaktiveret ?


Mvh
KSor, Århus V
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis