Konfigurering af AAB ACH550 til drejebænk

Jeg har lavet en lille testopstilling med en lille motor og vil teste funktionen/opsætningen/konfigureringen af ACH550 med denne opstlling.

Jeg har fundet ud af at konfigurere ACH550 så jeg kan

  1. Starte og stoppe
  2. Dødemandspedal, som skal sluttes og holdes for at den vil starte/køre
  3. Regulere hastigheden/frekvensen og motoren reagerer derefter
  4. Styre omdrejningsretningen

MEN ...

den kan desværre sifte omdrejningsretning umiddelbart, og det er ikke godt !

Jeg vil have, at man SKAL stoppe for at skifte omdrejningsretning.

Der kan sikkert laves noget med de 3 relæskiftefunktioner, men er det måden eller findes en konfigurering som løser dette problem - jeg læser DK-manualen side 173-175, men synes ikke det fremgår deraf.

Hvordan konfigureres den så man SKAL STOPPE for at skifte omdrejningsretning ?


Mvh
KSor, Århus V
Jeg har lavet en lille testopstilling med en lille... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Natur skrev den 14-11-2018 22:18:42

Wow - hvorfor skal det laves kompliceret - hvis det kan laves som @EV beskriver?

 Det er, hvad der findes i forvejen "på hylden", som er afgørende - og nu ligger der ikke en sådan omskifter, men derimod en fin ABB ACH550 med et utal af muligheder - den skal sgu' da afprøves   

Og i øvrigt overser du jo fodpedalen, specielt switchen inden i den ... med mindre du også vil anskaffe den - så bliver det pludseligt dyrt at realisere.


Mvh
KSor, Århus V

Til min punktsvejser lavede jeg så den kan pulssvejse, jeg brugte en asymetrisk taktrelæ, det ville også kunne bruges til at få en lampe til at blinke, så kan du jo også indstille tiden den lyser og pauserne, men jo nok total overkill.  

Men husker jeg ikke helt galt findes der "blinkende kontrollamper"


Vi prøver igen, i morgen --

Nu ved jeg jo ikke hvad du har på lager, men alle trykknap systemer til styring kan opbygges med trykknap, 2 eller 3 punkts dreje, i begge sider bryde eller slutte kontakt. ´Det går alt sammen i 22 mm hul. 

Jeg overser fodpedal, fordi jeg kun kommer med forslag til dit spørgsmål omkring at skifte retning under kørsel. Jeg tror ikke den med fodpedal holder ret længe. Den bliver du træt af på en drejebænk. 




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 16-11-2018 16:05:50

Jeg tror ikke den med fodpedal holder ret længe. Den bliver du træt af på en drejebænk. 

Jeg har set billeder af overkroppen på en drejer hakket til kødfars - derfor fodpedal !

Som jeg har lavet det, er fodpedalen blot en alternativ STOP-knap (serielt med den egentlige STOP-knap) - jeg tror ALDRIG jeg vil komme til at bruge den egentlige STOP-knap, men bare slippe fodpedalen i stedet.


Mvh
KSor, Århus V

Nu skulle jeg så videre med dette projekt og tager fat på at restaurere den motor, jeg planlægger at anvende ... SHIT !

Det viser sig at være en motor med slæbering/kontaktring !!!!!!

Kan en sådan motor frekvenreguleres ?



Mvh
KSor, Århus V
Annonce

Ja, det kan den. Slæberingene er den anden ende af rotorens viklinger og kan bruges til regulering, Men det er nok nemmere med frekvensomformeren. Jeg går ud fra, at det er en trefaset motor.


fase
S. Fabrin skrev den 19-11-2018 12:25:57

Ja, det kan den. Slæberingene er den anden ende af rotorens viklinger og kan bruges til regulering, Men det er nok nemmere med frekvensomformeren. Jeg går ud fra, at det er en trefaset motor.

 Pyh ... ha .., det letter måske noget af mit forestående arbejde, tror jeg ! 

Jeg vil da prøve at se på den eksisterende motor på drejebænken -  den er nemlig også af "slæbering-typen" - jeg anså det egentlig for at være lidt "gammeldags" (drejebænken er jo russisk af oprindelse ;-) !!!), men det princip findes åbenbart også på nyere motorer, som jeg kan se på den "nye" motor.

Jeg skal så bare have afkoblet den eksisterende motor TOTALT fra den eksisterende elektriske installation på resten af drejebænken - herunder en fuldstændig nedslidt sensor til DC-bremsen - den kan overhovedet ikke justeres korrekt mere pga. slid.

Tak for oplysningen - det kan måske være det er et eksempel på "held i uheld".

Jeg forstår dog ikke rigtigt din bemærkning: "Slæberingene er den anden ende af rotorens viklinger og kan bruges til regulering," ... hvordan kan slæberingene bruges til regulering af RPM ... så'n bare for at vide det ?

... jeg vil selvfølgelig bruge en VFD, når nu jeg har den !


Mvh
KSor, Århus V

Jeg forstår dog ikke rigtigt din bemærkning: "Slæberingene er den anden ende af rotorens viklinger og kan bruges til regulering," ... hvordan kan slæberingene bruges til regulering af RPM ... så'n bare for at vide det ?

I en almindelig asynkron motor er rotoren lavet sådan, at lederne består af aluminiums "stænger", som er kortsluttede ved hjælp af en ring i hver ende af rotoren. Betragt en motor som en transformer, hvor sekundærsiden er kortsluttet. Nu til den med slæberingene. Her er rotoren opbygget med viklinger, hvis ene ende er ført ud til slæberinge. Den anden ende er kortsluttet internt i motoren. Fra kullene, også kaldet børster, føres ledninger til et sæt modstande, som er variable og bruges til at regulere strømmen i rotoren. Ved store motorer bruges en væske som er ledende, hvor man sænker tre stave mere eller mindre ned i væsken for at variere modstanden. Derfor, når du kortslutter de tre børster, har du en asynkron kortslutnings motor.  Reguleringen af hastigheden ved at regulere rotorstrømmen fremkommer ved belastning af motoren og dermed også rotorstrømen. Jo større belastning jo større rotorstrøm. Hvis rotorstrømmen sænkes falder omdrejningerne. Så regulerer du frekvensen og dermed hastigheden, opnår du det samme.


fase

--> S. Fabrin:

Tak for forklaringen ... men som du sagde i den oprindelige bemærkning, er det nok meget nemmere en VFD - og det vil jeg da sigte imod at gøre, men der er lang vej endnu.

Nu vil jeg tage dækslet af, så jeg kan komme til den oprindelige motor i den russiske bjørn, og få den afmonteret og rengjort.


Mvh
KSor, Århus V

Hvorfor bruger du ikke den eksisterende motor, der sidder i drejebænken, er den defekt eller for lille ?


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis