Luft-luft varmepumpe i kolonihavehus - flere spørgsmål

Jeg skal til at have købt og monteret en luft-luft varmepumpe i mit kolonihavehus, som er under opførsel. I den forbindelse har jeg et par spørgsmål.

Jeg er opmærksom på, at det kræver en autorisation at tilkoble sådan en varmepumpe. Jeg regner med selv at montere inde- og udedel, og så få en autoriseret til at slutte slanger til, og sætte systemet igang.

1) Jeg kan se, at langt de fleste montører skriver, at der er 4 meter slanger inkluderet i montagepris. Optimalt vil jeg gerne have slanger som er 7-8M lange. Er det problematisk (eller måske umuligt) at føre slangerne så langt? Giver det et meget stort tab af energi? Jeg vil potentielt kunne holde slangerne nede på 4 meter, men så kommer udedelen til at sidde tættere på soveværelse/stue end jeg vil foretrække, af hensyn til støj inde i huset.


2) Har i nogle anbefalinger af mærker/modeller? Huset er ca. 45 m2 indvendligt, og isoleret med mindst 150mm. loftøjden er ca. 2,7M i gennemsnit. Om vinteren skal huset holdes på 8-10 grader, så det er vigtigt at pumpen har en "vinterfunktion" til dette formål.

Eksempelvis er denne model fra Qlima på tilbud i øjeblikket, som skulle klare op til 60-85m2. Jeg forestiller mig at det er bedre med en model, som er lettere overdimensioneret, end en som konstant skal yde max?


Har i ellers andre erfaringer, som jeg kan drage nytte af? :)

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Længere rørføring som du påtænker kan godt lade sig gøre, der skal muligvis blot efterfyldes en smule kølemiddel. Det kan kølemontøren gøre.

Qlima pumpen et med inverter, så den tilpasser kompressorens ydelse løbene efter behov, så du undgår en masse start stop cyklusser.

Umiddelbart er det et godt bud til prisen.


Elektronikteknikeren

Jeg tænker da man kan isolerer sig ud af varmetabet hvis rørene skal forlænges.

Jeg ved man kan få varmepumper med forfyldte rør med "Quick-koblinger" så i princippet kan man vel selv installerer den slags varmepumper.

Tak for jeres input indtil videre!

Jeg havde glemt linket til varmepumpen - det kommer her https://www.jemogfix.dk/qlima-s-5125-varmepumpe/7131/9050021/

Det lyder smart med "Quick koblinger", men måske det er sværere at benytte denne løsning, nu hvor jeg også skal have ekstra lange rør?


Normalt er der kølemiddel til en max 7 meter rør , hvis rørerne er længdere så skal der efterfyldes med kølemiddel , og det er lige gyldigt med isolering af rørerne som der bliver foreslået , da der ikke løber varme igennem , det kommer først i inverteren , 

Jeg kan anbefale Bosch eller Panasonic varmepumper , og det er ikke noget du selv kan rode med .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Du kan ikke bruge quick kobling, det skal varmepumpen være lavet til, og det er den heldigvis ikke, da det ikke er hvad jeg ville kalde en ordentlig løsning.

Det er ikke ligemeget med isolering om rørene, da højtrykssiden af kompressoren bliver varm. Kompressoren sidder i udedelen, så der vil være en transport af varmt kølemiddel fra denne til indedelen.


Elektronikteknikeren
Annonce

Ja rørerne bliver lune især i starten ved udedelen men det er først i inverteren at varmen bliver udløst ...............


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Er der ikke moget med lovpligtigt eftersyn af autoriseret kølemontør når mængden af kølemiddel overstiger en vis mængde?


Søren O
karl smart skrev den 13-11-2018 17:07:41

Ja rørerne bliver lune især i starten ved udedelen men det er først i inverteren at varmen bliver udløst ...............

Inverteren sidder i udedelen og driver kompressoren. Det er som en frekvensomformer et drev som modulerer hastigheden af kompressoren, så den er tilpasset lasten.

I indedelen har man blot en varmeveksler/condenser som afkøler kølemidlet med indeluften.


Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 13-11-2018 19:18:56

Inverteren sidder i udedelen og driver kompressoren. Det er som en frekvensomformer et drev som modulerer hastigheden af kompressoren, så den er tilpasset lasten.

I indedelen har man blot en varmeveksler/condenser som afkøler kølemidlet med indeluften.

Så du mener, at det er vigtigt at isolere rørene, eller sørge for at de er så korte som muligt? (Jeg er ikke helt med på teknikken her 😅, men er glad for jeres input)

Søren O skrev den 13-11-2018 18:06:54

Er der ikke moget med lovpligtigt eftersyn af autoriseret kølemontør når mængden af kølemiddel overstiger en vis mængde?

 Tak,  det vil jeg forhøre mig om ved montøren når jeg kommer så langt.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis