Olie til pladevibrator

Halløj...

Nogen der ved hvilken olie der skal på sådan en bandit her? Både i motoren og i slynghuset...

Har prøvet google,men syntes ikke der dukker noget op  

Det er vist en Honda kopi motor...

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

En 10/30 motorolie er fint

Ifølge mine oplysninger fra en lære på teknisk skole så må man ikke bruge multigrade olie til de små luftkølede 4-t motorer. Multigrade olie er beregnet til motorer med en meget stabil temperatur. Men den kan ødelægges( blive til noget klistret stads )hvis det bliver for varmt. Så det må være en sae30 feks  

Plæneklipperolie 4T SAE 30 JMC - 5 liter

Plæneklipperolien fra JMC er en SAE 30 4-takts motorolie beregnet til haveudstyr, hvortil der kan anbefales en motorolie SAE30

Skal den køre i frostvejr  kan man måske finde en sae 20.

Hvad slyngehuset skal ha har jeg ingen anelse om.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Hov, jeg kom vist til at skrive multigrade, jeg mente naturligvis single grade, som den SAE30w jeg foreslår jo også er.

Dog tror jeg man får svært ved at ødelægge en moderne multigrade olie som du hælder på bilen, i en lille motor som denne.

Hvis det var mig der skulle bruge den pladevibrator i ny og næ, ville den nok få den 5w30 som min bil også kører på, hvis jeg ikke havde singlegrade på lager. Sådanne maskiner skifter man jo ofte olie på 1.gang om året, det skal olien nok holde til, med mindre du er professionel.


Elektronikteknikeren

Jeg har en Masalsa pladevibrator, dog født med en ægte Honda motor..

I manualen står der slynghuset skal have, 200ml (75-80) - 90 gearolie

Jeg har brugt almindelig 10-w40 motorolie til motoren, men ved ikke om det er det rigtige..


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Jeg formidler bare den viden jeg har fået, hvad folk så gør må de jo selv om.

"Dog tror jeg man får svært ved at ødelægge en moderne multigrade olie som du hælder på bilen, i en lille motor som denne."


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Ja det er jo også vigtigt at få de korrekte råd med så folk ikke går galt i byen. Så kan vi andre selv tage ansvar for egne eksperimenter.


Elektronikteknikeren

Nu  blev jeg lidt nysgerrig og kikkede efter hos Honda, her er hvad de skriver om den Honda GX160 der sidder på min pladevibrator..
 
Brug 4-takts motorolie, der minimum opfylder API normkravene SJ eller højere (eller tilsvarende krav). Kontroller altid API-mærkaten på oliedunken for at sikre, den indeholder bogstaverne SJ eller højere (eller tilsvarende krav). SAE 10W-30 anbefales til normal brug. De øvrige viskositeter i skemaet kan anvendes, hvis den gennemsnitlige temperatur i dit område ligger inden for det angivne interval.

Men der er også dette diagram, og så ser det jo ud til at en SAE 30 olie også kan bruges..






Link til Honda manual

link



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
SAE 10W-30 anbefales til normal brug. De øvrige viskositeter i skemaet kan anvendes, hvis den gennemsnitlige temperatur i dit område ligger inden for det angivne interval.
 
 


Vi prøver igen, i morgen --

Ja, det er når der skal særligt fokus på koldstartsegenskaberne at multigrade har en fordel. SAE30W og 10W30 har jo de samme egenskaber når driftstemperaturen er nået. 

Små motorer bliver bare hurtigt varme, hvorfor multigrade ikke har så stor en effekt når det ikke er rigtig koldt.


Elektronikteknikeren

Mange tak for rådgivning  

Den får sae 10w-30 i motoren

Og en 80-90 gear olie i slynghuset  

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis