LK IHC-styring

Jeg står og skal i gang med at bygge hus og overvejer at få installeret IHC-styring. Kan det betale sig? Er det rent lir eller er det noget som vil blive nødvendigt senere. mvh thomas

Thomas 


7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Det kommer jo helt an på, hvad man er til..... Hvis man blot ønsker at anvende IHC til en helt almindelig tænd/sluk styring er det helt skudt over målet.
Men hvis man ønsker f.eks. funktioner som slukalt, aut. tænding af lys osv. er det helt kanon. Da vi købte vores hus havde elektriker lavet det hele som om der ikke var IHC, men dette er nu lavet om, til stor glæde for både konen og mig selv, mange af de ting jeg har lavet ville have været næste umulig at lave en en traditionel installation.
Lad os høre om hvilke funktioner du ønsker dig, sådan vi nemmere kan rådgive dig.

Hilsen


Claus

Morten
Personligt overvejede jeg det også men valgte det fra - et sted skal man jo spare....
Til gengæld så må du ikke nøjes med det standard antal af stik der er som krav til nybyggeri.. det er alt for lidt..

Jeg vil tro vi har ca 40-50 ekstra instalektioner i forhold til standard. Det er langt billigere at få det med i kontrakten end at skulle efter betale for instalektionen...

Og hvis du tænker på IHCnet så tror jeg at tiden har overhalet og skabt det trådløse netværk som noget blivende og ret stærkt..

Personligt hat jeg godtnok en masse kabler til at lave netværk osv med. Men da der til smtlige af mine antenne og telefon stik er fremført kabler for antenne telefonm og netværk, ja så koster det jo ikke meget og at lave et simpelt krydsfelt er vel også overskueligt.

Mit hus er 138 kvm i grundplan og der er vel stik til tlf - antenne osv ca 12 steder. og her er lavet de ca 40 ekstra el instalektioner..

Jeg er igang med at indrette overetagen og her kommer der rigtig mange af LK's 3 delte stikkontakter op. Det er ca det samme bøvl at montere disse 3 stik som enkeltstikkene og de koster kun som 2 almindelige....

Måske noget at overveje. De sidder også mange steder i min garage ( læs Værkstedet )

MVH Njord
Claus, du har nok ret i det er skudt over målet for at bruge det som tænd og sluk. Jeg er lidt ude efter at finde udaf, hvad jeg skal stille af krav til el-systemet, når jeg nu er i gang med at bygge nyt. Man vil ærgre sig gul og grøn om et par år, hvis man ikke lavede det rigtigt første gang. Jeg kan ikke rigtigt se så mange fordele ved IHC-styring. Det kan jeg tilgengæld med IHC-net (LK-katolog gør måske blind), medmindre man i løbet af nogle få år overgår til trådløs.

Skal, skal ikke :?

Njord, apropos garage. Når du siger mange, hvad snakker vi om her. Jeg skal bygge en garage på ca. 40 kvm og vil da bestemt ikke underdimisionere. Det vil jeg forresten ikke nogen steder i huset.

Thomas 


Hej

Jeg ville helt klart vælge IHC til min elinstallation fremfor IHC Net, hvis jeg skulle.
Hvis man ved hvor man vil have sine ellektriske aparater, så er der slet ingen fordel ved IHC Net, snare tværtimod. Der er nemlig nogle problemer med signal kvaliteten, med IHC Net.
Jeg skal snart til at lave en intelligent elinstallation. Jeg har tænkt mig køre min varme styring over styringen. Samtidig vil jeg også køre min noget ventilation fra brændeovnen med på styringen, så det er i kombination med fyret.
Der er også for ikke så lang tid siden blevet mulighed for at koble IHC på internettet, så man kan gå ind og tænde for varmen, kaffemaskinen eller hvad man nu vil.
Jeg ved endnu ikke om jeg vælger LK's IHC eller om det bliver et andet intelligent lyssystem.

Søren
Hej

Jeg ville helt klart vælge IHC til min elinstallation fremfor IHC Net, hvis jeg skulle.
Hvis man ved hvor man vil have sine ellektriske aparater, så er der slet ingen fordel ved IHC Net, snare tværtimod. Der er nemlig nogle problemer med signal kvaliteten, med IHC Net.
Jeg skal snart til at lave en intelligent elinstallation. Jeg har tænkt mig køre min varme styring over styringen. Samtidig vil jeg også køre min noget ventilation fra brændeovnen med på styringen, så det er i kombination med fyret.
Der er også for ikke så lang tid siden blevet mulighed for at koble IHC på internettet, så man kan gå ind og tænde for varmen, kaffemaskinen eller hvad man nu vil.
Jeg ved endnu ikke om jeg vælger LK's IHC eller om det bliver et andet intelligent lyssystem.

Søren
Annonce
Tjaa som nybagt husejer og gift med en elektriker så har vi også haft diskussionen her hjemme.

Manden ville har IHC og det ville jeg ikke betale for. Jeg kan godt lide tanken om at ikke alt er elektronisk.

Der ud over så vil jeg lige indskyde følgende

IHC kun er El delen. Den fylder en masse da det er noget med svagstrøms installation.

IHC net har intet med IHC som sådan at gøre. Det smarte ved IHC net er at alt materiel er det sammen u anset om vi snakker data, telefon eller antenne. Dvs. det er ude i styre boksen at du definerer hvad der er hvad. Fordelen ved dette er at sålænge man bare har et fjernsyn så er stikket alm. antennestik. Men den dag man så får en projekter - jamen så er det bare et data stik. ( Ved godt at man stadigvæk skal bruge en antenne - men lad nu det ligge - PC'en kunne jo stå i et andet rum).

Vi har heller ikke fået IHC net - vi løb simpelhen tør for penge :?

Venlig hilsen
Ida

Venlig Hilsen
Ida Nielsen
Tidl. Farvehandler
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis