Blå ledning som mellemledning

Hej,

Må den blå ledning (normalt NUL), anvendes som mellemledning mellem en afbryder og lys. Jeg har et gammelt 3x1,5mm2 installationskabel, som jeg vil have skiftet. Kan se at den blå ledning bruges som mellemledning, men er der lovligt? Se billed af systemet. 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

ja det er desværre lovligt , den lyseblå ledning skal normalt bruges som nul , men må godt bruges som mellemledning .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Ja det er lovlig, men hvorfor bruger du ikke den sorte som tændledning ( mellemledning ) når nu kablet skal skiftes.

I reglementet står at gul/grøn skal være jord og at Blå bør  bruges som nulleder. Ellers er dert naturligt at bruge den som fase til en trefaset motor når man bruger 4 leder kabel.

Altså brun fase - blå NUL - sort tændledning.- hvid tændledning

Skal du have kronetænding ville jeg da trække en 5 leder når det alligevel skal skiftes.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for svarene  

Kunne godt erstatte 3 leder kablet med et 4 eller 5 leder kabel (så jeg får en sort ledning), men har fået tilsnusket mig 2 meter armeret 3 leder kabel ved naboen til at erstatte det gamle 3 leder kabel. Så når den eksisterende løsning er lovlig vil jeg ikke begynder at ændre på så meget. 

Men stort tak for de hurtige svar. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis