Udendørslyssensor

Jeg har udskiftet en udendørslyssensor der var defekt med en fabriksny. Jeg har samlet ledninger nøjagtig som de sad i den gamle der har fungeret i 17 år. Mit problem er at den nye lyser konstant, jeg kan høre når jeg går forbi den at den slår til. Hvordan får jeg den til at virke?

Det er en STEINEL Sensor IS 130 - 2 jeg har købt

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på lds.

Har du fået noget sat sammen forkert, har du en afbryder et sted som kan tænde lyset konstant, eller en anden sensor der virker på de samme lamper. ?

For at fejlfinde ville jeg afmontere den ene ledning som er tændledning og lade fase og nul sidde i sensor. 

Så skal du have dine lamper være slukket, selv om du bevæger dig foran den nye. 

Hvis det er i orden og det ikke virker  derefter skal du slukke ved sikringer i 5 minutter og tænde igen. Hvis man slukker og tænder hurtig efter hinanden går sensor på manuel og lyser konstant, indtil der har været slukket et stykke tid. ( men det at du hører klik i sensor, modsiger lidt det sidste) 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for svar, Erik ev elmand

Jeg har nu prøvet det du skriver. Det virker ikke, desværre


Jeg har som skrevet sat ledningerne på samme måde som i den gamle. Jeg har nu prøvet at følge ledningerne baglæns op til samlingen på loftet. Det kabel der går ud fra strømkilden til sensoren har en hvid, sort, rød og blå ledning ud over den gul/grønne. Den hvide går i med den sorte fra strømkilden, den sorte går i strømkildens blå og den røde går i strømkildens brune. Den blå bliver ikke brugt. Sensoren er mærket L, N og L1. Jeg har sat strømkablets hvide ledning i L og sat strømkablets sorte i N og til slut sat det røde strømkabel i L1. 

Er det forkert?

Lampen lyser konstant og jeg kan høre at sensoren klikker når jeg bevæger mig inden for rækkevidde

ja, der er en kontakt i huset der kan tænde lamperne, så de står tændt hele tiden, den er slukket, og alligevel er lyset tændt konstant.

Håber min beskrivelse giver mening:-)

Gik lamperne ud da du afmonterede den røde fra L1 ? 

Der hvor strømmen kommer fra i lampested har du altså i 1. kolonne og videre til sensor i kolonne 2 så jeg forstår det rigtig

lampested       til sensor

sort       =>       hvid

blå        =>       sort 

brun      =>       rød

Så tror jeg du har byttet om på hvid og rød ude ved sensor. 

men det er en vældig indviklet måde det lavet på. Der skal faktisk en måling til for at fastslå om brun = fase blå = Nul og sort = tændledning Men den simple er at tage sensor helt fra og se om du kan tænde lamper ved at sætte sort til brun i lampested

Jeg ville montere det om i lampested på følgende måde.

lampested         til sensor                       i sensor

sort       =>       sort                                L1

blå        =>       blå                                  N

brun      =>       rød ( som nok er brun)  L






Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej igen

Jeg har prøvet som du skriver Erik.

Jeg har gået tilbage til loftet hvor samledåsen er monteret.

Der er en samledåse hvor strømkabel med afbryder i husets gang er tilsluttet med 5 udendørslamper og 1 lyssensor. Jeg har nu haft monteret de samme farve ledninger som de øvrige i hver sin muffe. Samlet alle de sorte, blå og brune i hver sin muffe. Blændet den hvide fra sensorkablet af. I sensoren og lampested/afbryder har jeg gjort som du skriver:

Lampested/afbryder         til sensor                       i sensor

sort       =>       sort                                L1

blå        =>       blå                                  N

brun      =>       rød ( som nok er brun)  L

det virker desværre stadig ikke, der er stadig konstant lys i lamperne. Jeg kan stadig høre at sensoren klikker/slår til når jeg bevæger mig i nærheden af den. Herefter har jeg prøvet at tage sensoren helt fra i samledåsen, så tænker jeg at jeg burde kunne slukke på afbryderkontakten i husets gang.  Det kan jeg heller ikke, lamperne lyser stadig konstant. 

Kan det være npget andet end lyssensoren der er galt med?


Mv

DSC Profil

Har du ikke et billede af samledåsen og en beskrivelse af tilslutningen i sensoren. Der er noget galt, når du ikke kan slukke lyset med afbryderen. Lamperne får konstant fase.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis