Meget lidt varmt vand - gasfyr

Hej

Jeg bor i et hus fra 2005, med et THI Geminox 5-25 M 40 gasfyr. Det har en lille 40L vvb, og brugsvandstemperaturen er sat til 50. Fremløbstemp. til gulvvarmen/radiatorer i overetagen er sat til 32 grader. Pumpen i fyret og pumpen i gulvvarmeshunten fungerer. Der er 1.8 bar på systemet.

Jeg har tidligere haft problemer med det varme brugsvand - vi har to brusere i huset, og kører de begge, bliver vandet koldt efter max 2 minutter. Jeg har fået at vide herinde, at mit fyr ikke kan følge med til to brusere på én gang (selvom de begge er sparebrusere, der lukker max 6 L ud/minut. 

Nu er det som om det er forværret. Efter max 2 minutters brug af den ene bruser, er vandet højst lunkent. Jeg kan fremkalde det samme ved at tænde for det varme vand i hanen lige ved siden af fyret. Vandet er varmt i starten, men efter 40 sekunder er vandet koldt. 

Det kan vel ikke passe, at vandhanen smider 40 L varmt vand ud på 40 sekunder? Og det kan vel heller ikke passe, at fyret ikke kan følge med til at levere bare lidt varme på vandet efter vvb er tømt? Det skulle kunne levere 11 L ved 40 grader/min.

Håber I kan hjælpe - det er lettere utilfredsstillende ikke at kunne tage et varmt bad :-)

Billeder af fyret, vvb og tilslutninger herunder.


Mvh



Hej Jeg bor i et hus fra 2005, med et THI Geminox... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Enten er det som der er skrevet en for hurtig opblanding af vandet, eller en tilkalket varmeflade så vandet er længere tid om at blive varmt, fordi fyret ikke kan afsætte al effekt i vandet grundet et isolerende kalk lag.

Det er almindeligt i dag at installere fyr som har en lille vvb som din, da fyret er beregnet til at fungere som gennemstrømningsvandvarmer, og blot skal benytte den lille beholder til at kunne levere varmt vandt med det samme, mens fyret modulerer op i effekt.

Så jeg tror ikke du har et underdimensioneret fyr.


Elektronikteknikeren

Manualen er her:

https://www.google.com/url?sa=t&...jXQ59fzAZj

På side 5 i manualen står der at du de første 10min burde have 140l 40grader varmt vand tilrådighed, ved 10grader ind.

Det burde være rigeligt, men er ikke hvad du oplever, så du har tydeligvis problemer med at overføre effekt til vandet.

Hvis virkningersgraden i beholderen er dårlig grundet tilkalkning, bør du have et meget varmt fremløb og returløb i beholderen. Det kan du prøve at mærke efter, når beholderen er tømt, og fyret prøver at lade den op.

Ideelt burde fremløb være varmt og returløb være koldere, indtil beholderen er fyldt. Det betyder at varmen er afsat i beholderen.


Elektronikteknikeren

Tak for jeres svar. Jeg får en vvs'er forbi senere i dag, og skal nok opdatere herefter.

Mvh

Plastrøret, som går op i vvb fra varmtvandsafgangen, var halveret i længde. Der er derfor tappet fra under midten af vvb, ikke fra toppen. Røret er skiftet, og umiddelbart virker det som om problemet er løst.

Det lyder bare helt utroligt - det må være en fabrikationsfejl, men det giver god mening med de problemer der har været.


Søren O

Måske - det var flosset. VVS'eren kunne heller ikke forklare det. Testede lige, og kan nu tappe 32 L varmt vand af, inden temperaturen ved hanen er omkring de 25 grader.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis