Nyt gulv med gulvvarme

Hej,

Jeg har et gammelt gulv (jeg endnu ikke har hevet op) i entré/fordelingsgang som nogle steder er sunket. Der er 18 m2.

I følge tegningerne på huset er konstruktionen “22 mm. bøgeparket på 2 1/2”x5” bjælker, ca. 1m. span med 75 mm batts i mellem”.

Altså tænker jeg der er i alt 97 mm. gulv at arbejde med (?).

Jeg tænker bjælkerne er klodset op på betonen, som strøer.

Jeg vil ikke have en tykkere konstruktion og jeg vil ikke banke ud, hvilket begrænser mig lidt.

Min plan som jeg vil have jeres ok til er:

- Hive alt det gamle op, hele pivtøjet

- Hælde selvnivellerende gulv på det eksisterende betondække for at afrette det , hvis det er nødvendigt vel og mærke. Det burde være afrettet.

- Lægge 50 mm. polystyren ned, og igen hælde selvnivellerende gulv på, cirka 5 mm.

- Lægge dampspærre på.

- Lægge 30 mm. Jackopor EPS gulvvarmeplader til 20 mm. slange + varmefordelingsplader

- Lægge fliser / klinker (cirka 10 mm.)

Når dagen er omme rammer jeg omtrænt 95 mm. gulv +/-, heraf 80 mm. polystyren.

Lyder det helt skævt eller glemmer jeg noget?


 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det lyder helt skævt - det er alt for lidt isolering til gulvvarme efter nutidens krav.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej,

Du kan ikke lægge klinker direkte på polystyrenplader! Det foreskrives 2 lag gulvgips, som fylder 25 mm. Det er unødvendigt at spartle mellem de to lag isolering - det vil kun give problemer.

50 mm isolering er ikke særlig meget, men du vil naturligvis få varme i gulvet omend du vil fyre for regnormene. Om det kan forsvaret iht. gældende bygningsreglement er nok på kanten.


/K

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

KSC, tak. Tænkte godt over det. Havde oprindeligt kigget på NORDIC gulvvarmeplader, som det eftersigende kan lægges klinker direkte på. De findes i 25 mm.

Med hensyn til isolering så ved jeg 50 mm. ikke er meget.

Kunne et alternativ være at lægge Kingspan Kooltherm K3 60 mm. i stedet for EPS? ... Jeg ved godt det ikke er 300 mm. isolering, men måske lidt mindre fyrring for regnormene.

Prøver med en revideret konstruktion:

- Lade det eksisterende terrændække være.

- Lægge fugtspærre

- 60 mm. Kingspan Kooltherm K3

- 10 mm. selvnivellerende gulv med rionet i.

- Alukraft

- 19 mm. NORDIC gulvvarme plader til Ø16mm. rør.

- Lægge fliser

... Kan evt. droppe gulvvarmepladerne og lægge varmeslangerne fast på rionetten og støbe dem ind?


 

Hej

Tror kun at du kan ligge klinker på nordic plader, hvis de ligger direkte på et betondæk - pladerne skal i øvrigt fuldlimes til betondækket. Men prøv at forhør dig ved dem.

Du skal ikke støbe imellem de to lag isolering! Det bliver skruk og tjener intet formål. 

Det holder ikke at støbe slanger ind i en 30 mm tyk plade - det vil også revne.


Mig bekendt findes der ingen systemer, hvor du kan lægge klinker direkte på isolering. Men hvis det kun drejer sig om 12 m2 så tager det ikke engang en dag at bryde dette op.


/K

Du skriver at dine bjælker er 5". Det er ca. 125mm. Og de er så klodset op. Så du har nok snarere 150mm under den nuværende parket. Lav et hul og undersøg det, inden du planlægger projektet i detaljer :-)

Opbygningen kunne være 10mm afretning, 100 mm trykfast grafit eps, 30mm eps med spor og varmefordelingsplader, 25mm gulvgips, 10mm klinker. 

Men det er stadig alt for lidt isolering i forhold til dagen krav.

Nu har jeg hevet noget af gulvet op. Dder var i forvejen en "plade", hvor der før har været skåret op - jeg valgte så at skære lidt ekstra, for at komme ind til det jeg med sikkerhed vidste var den gamle konstruktion...

De der 5" bjælker som tegninger foreskriver, holder ingen steder. Der er et betondække, 75 mm. batts med 22 mm. parket oven på, og that's it.

Så der er ikke meget at gøre godt med...


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også