Efterspænde hjul ved hjulskift

Jeg har lige skiftet til vinterhjul, og har brugt momentnøgle ved tilspænding.

Jeg har altid efterspændt mine hjul  efter ca. 100 km. kørsel, men er det egentlig nødvendigt? Jeg synes sjældent "der er noget at komme efter", når jeg efterspænder.

Spurgte i dag en pensioneret mekanikerven, som fortalte at dengang han arbejdede, så rådede man kunder til at komme for efterspænding, mens kunder som havde været til service med bilen ikke fik det samme tilbud. (Han fik aldrig en ordentlig forklaring af chefen. Ofte har man jo hjulene af i forbindelse med bremsearbejde mv.).   

Hvad gør i?


Træd ikke på mine ledninger :o)
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Spænder med moment. Slut. 


 

med alufælge efterspænder jeg altid.


Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.

Med nye fælge er det aktuelt. Når de har været af og på et par gange, er de blevet hærdet af tilspændingen, så de ikke behøver yderligere tilspænding, har jeg erfaret.


Elektronikteknikeren

der siger min erfaring så at det godt kan være nødvendigt



Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.

Jeg har været ude for med nymalede stålfælge, at efterspænding var nødvendigt.

Og med nye fælge giver det jo også god mening...

Men det skader  da ikke lige at efterspænde...


Men da lidt sjovt,  når man får nye dæk på, siger de man lige skal komme ind forbi, når man har kørt 500 km, og få efterspændt hjulene. (det gør de hvor jeg får dæk på firmabilen)

Men får man lavet bremsere på alle 4 hjul, skal man da ikke ind og få spændt efter.  


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis