Udligning af indhak i væg

Jeg vil gerne have lavet en forsats væg her ved dette hak. Hakket er 90 mm dybt. Min tanke var bygge et stålskelet og og og isolere, og derefter opsætte Fermacell. Min uopvarmede garage er bag denne væg, så isolering er nærmest et must tænker jeg? Skal der bruges dampspærre? Og hvordan undgår jeg revner i overgangen mellem nyt og gammelt?

Jeg har også overvejet Multipor plader fra Ytong, kunne det eventuelt være en idé?

Det er i køkkenet, så vi vil også gerne have klinker på, som går et lille stykke ud på murstensvæggen.

Gode råd er velkomne

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg havde nok bare brugt 40mm polystyren med 50mm multiplade muret udenpå. Så passer det med dybden, og det er lavet i murværk.

Du får selvfølgelig mere isolering i en pladevæg, men væggen er vel isoleret i sig selv også? Og så er stykket jo heller ikke så stort.


Elektronikteknikeren

Det var heller ikke helt dumt. Der skal faktisk også sidde en emhætte her på væggen, så det ville være rart med noget at fastgøre den i. Skal der bruges noget dampspærre? 

Men nej, væggen er en enkelt gitterstensvæg ud mod garagen, og ingen isolering. Generelt er huset dårligt isoleret, jeg er f.eks. ved at øge isolering i loftet fra 100 til 200 mm, der er ikke mere plads da vi har fladt tag, og jeg jo skal bibeholde ventilationen

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Som du kan læse i flere tråde på dette site så er det super svært at undgå at overgangen mellem to forskellige materialer revner over tid. Du kan prøve at lime og sætte glasfiber væv på og spartle med det bedste spartel du kan finde, men jeg tvivler på at du kan undgå at det revner. Hvis du har mulighed for at sætte en bred liste op i samlingen, ville jeg overveje det.

Hvis der ikke er plads til isolering indenfor, kunne du evt. isolere ude i garagen?

Tak for dit svar.
Jo, jeg kan såmænd godt isolere i garagen, MEN der skal være køkken i dette hjørne, med små klinker på væggen. Og de skal selvfølgelig gå ind over samlingen. 

Kan man på en måde armere samlingen? Eller er vi ude i at jeg skal beklæde væggen med Fermacell hele vejen hen for at undgå revner?

Du kan sagtens få det til at fungere.

Hvis du murer op i gasbeton/multiplader kommer det til at opføre sig meget som det øvrige murværk, sammenlignet med en let væg.

For at undgå revner, borer du nogle lange karmskruer ind i enden af den fremtrædende mur, så de stikker halvt ud i hver fuge på multipladerne. På den måde bliver de to mure flettet sammen.

Du kan endvidere bruge glasfibertape til at armere den lodrette samling ved at lægge en strimmel på og udføre slutpudsning/spartling på denne.


Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Tak for mange gode svar. Jeg har planer om at give mig i kast med det i weekenden. Jeg kom i tanke om et par ting:

Skal. Jeg gøre noget ved den gamle væg inden? (de gamle murdåser bliver fjernet, og der kommer nye til)

Skal flamingoen bare limes på med montagelim, eller bare stå løst? 

Kan jeg bruge SkalFlex armeringsnet henover samlingen? 


Flamingoen går ingen steder, når den spærret inde mellem to mure. Multipladerne limer du selvfølgelig med den tilhørende lim, og kunne du komme til at lave noget forbandt med den nuværende væg vil det være helt optimalt. Hvis du laver forbandt, behøver du ikke armeringsnet over samlingen.


fase

Det er fint med srmeringsnet hvis du kan få plads til det og puds.


Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også