Udligning af indhak i væg

renepaulsen
renepaulsen
Postnr:
renepaulsen renepaulsen

Jeg vil gerne have lavet en forsats væg her ved dette hak. Hakket er 90 mm dybt. Min tanke var bygge et stålskelet og og og isolere, og derefter opsætte Fermacell. Min uopvarmede garage er bag denne væg, så isolering er nærmest et must tænker jeg? Skal der bruges dampspærre? Og hvordan undgår jeg revner i overgangen mellem nyt og gammelt?

Jeg har også overvejet Multipor plader fra Ytong, kunne det eventuelt være en idé?

Det er i køkkenet, så vi vil også gerne have klinker på, som går et lille stykke ud på murstensvæggen.

Gode råd er velkomne

Gregeren
Gregeren
Postnr: 2830
Gregeren Gregeren

Jeg havde nok bare brugt 40mm polystyren med 50mm multiplade muret udenpå. Så passer det med dybden, og det er lavet i murværk.

Du får selvfølgelig mere isolering i en pladevæg, men væggen er vel isoleret i sig selv også? Og så er stykket jo heller ikke så stort.

Elektronikteknikeren
renepaulsen
renepaulsen
Postnr:
renepaulsen renepaulsen

Det var heller ikke helt dumt. Der skal faktisk også sidde en emhætte her på væggen, så det ville være rart med noget at fastgøre den i. Skal der bruges noget dampspærre? 

Men nej, væggen er en enkelt gitterstensvæg ud mod garagen, og ingen isolering. Generelt er huset dårligt isoleret, jeg er f.eks. ved at øge isolering i loftet fra 100 til 200 mm, der er ikke mere plads da vi har fladt tag, og jeg jo skal bibeholde ventilationen

perhans
perhans
Postnr: 4320
perhans perhans

Som du kan læse i flere tråde på dette site så er det super svært at undgå at overgangen mellem to forskellige materialer revner over tid. Du kan prøve at lime og sætte glasfiber væv på og spartle med det bedste spartel du kan finde, men jeg tvivler på at du kan undgå at det revner. Hvis du har mulighed for at sætte en bred liste op i samlingen, ville jeg overveje det.

Hvis der ikke er plads til isolering indenfor, kunne du evt. isolere ude i garagen?

-
renepaulsen
renepaulsen
Postnr:
renepaulsen renepaulsen

Tak for dit svar.
Jo, jeg kan såmænd godt isolere i garagen, MEN der skal være køkken i dette hjørne, med små klinker på væggen. Og de skal selvfølgelig gå ind over samlingen. 

Kan man på en måde armere samlingen? Eller er vi ude i at jeg skal beklæde væggen med Fermacell hele vejen hen for at undgå revner?

Gregeren
Gregeren
Postnr: 2830
Gregeren Gregeren

Du kan sagtens få det til at fungere.

Hvis du murer op i gasbeton/multiplader kommer det til at opføre sig meget som det øvrige murværk, sammenlignet med en let væg.

For at undgå revner, borer du nogle lange karmskruer ind i enden af den fremtrædende mur, så de stikker halvt ud i hver fuge på multipladerne. På den måde bliver de to mure flettet sammen.

Du kan endvidere bruge glasfibertape til at armere den lodrette samling ved at lægge en strimmel på og udføre slutpudsning/spartling på denne.

Elektronikteknikeren
Vil du være med? Log ind for at svare.