Ovn slår fra på bestemt område?

Hej,


Jeg ejer en Voss ELI43220-RF som jeg er svært godt tilfreds med... der er dog en fejl som er begyndt at melde sig oftere.


Ovnen slå fra når den står på 200+ grader varmluft og der kommer mad ind.

Jeg kan sætte samme mad ind men sætter jeg ovnen på alm. ovn funktion slår den ikke fra.

Er det en termosikring af en slagt? skal ovnen blot ha ny termostat så køre det igen eller er det noget andet når det kun er på varmluft den er gal?


Mvh

Thomas

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal sikkert have monteret et nyt varmelegeme til varmluft. Det sidder bagpå ovnen, bag møllen


 

På voss sidder den bag møllen men inde i ovnen. Men det kan jo lige så vel være blæsermotor. 

Træk komfuret ud og skrue bagbeklædning af. Så ser du tilslutninger til varmelegemer, samt blæser motor. Sluk for sikringsgruppen så du er sikker på at der ikke er strøm på. Varmelegeme tilslutning sidder med ca. 2 cm afstand. Tag spadesko af og tænd igen for strøm og varmluft- Slår HPFI stadig fra monterer du det igen og tager ledninger af blæsermotor på samme måde. 

På den måde kan du finde ud af hvad der er defekt. Det er  varmelegeme som oftest står af. .


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er bare fornemt. Jeg vil prøve det her i weekenden og så vender jeg lige tilbage


Mvh

Thomas

Nå beklager jeg ikke vendte tilbage, men der kom lidt uventet i vejen så fik først set på ovnen igår.


Som det første fik jeg trukket ovnen ud og konstateret at de huller der var i pladen til udluftning var stoppet til med støv... ikke det vilde men nok til det ikke selv kunne blæses fri. Så jeg fik dem støvsuget ren.


Nå jeg startede med at koble motoren fra og kun køre varmluft med ringvarmelegemet. Den varmede fint og hurtigt ovnen op til 275 uden at ovnen koblede fra... Nå så må det jo være motoren. Jeg koblede ringvarmelegemet fra og koblede motoren til blæseren til. Tændte op igen og den kørte derudaf uden problemer. Ovnen blev selvfølgelig koldere så jeg valgte at sætte oven på varmluft + grill. Den varmede fint op til 275 uden at slå fra.... nå men så må det være pga fugt? så jeg satte et vandfad ind og lod ovnen køre til alt var fordampet... ovnen slog stadig ikke fra?!


Jeg samlede det hele igen og satte bagpladen på og lavede aftensmad. En ret den plejer at slå fra ved... INGEN problem??! Den kørte upåklageligt??


Kan det virkelig være de 24 mindre huller som var stoppet til med støv, som har fået ovnen til at slå fra???

Der sidder MÅSKE en sikkerheds termostat ude på siden afd ovnen som slår fra ved for høj temperatur. Jeg har dog aldrig set sådan en fyr, men din forklaring kunne tyde på dt. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja det giver mening... Hvis jeg kommer til at pille bagbeklædning af igen tager jeg lige et billede. Der var måske noget jeg syntes kunne virke som en termosikring da den blot sad i rummet mellem ovn og bagbeklædning. 


Jeg holder jer opdateret :-) Tak for hjælpen :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis