Facadebeklædning til stålspærhal

Hej.

Jeg er i gang med at opføre en isoleret hal af stålbuer og isoleret gulv (værksted/garage).

Planen har hele tiden været, ikke at få det til at ligne et maskinhus, og derfor har jeg haft i tankerne at beklæde det udv. med Hardieplank facadebrædder (vandret), og ikke ståltrapezplader.

Min tvivl er så, om det er realistisk at få til at se pænt ud.

Fastgørelsen vil foregå ved at montere lodrette lægter (pr. 60 cm.) på de vandrette træåse, som er skruet på stålspærene, og derefter banke HardiePlank uden på dem (se bort for dampspærre, isolering etc.).

Træåsene har jo en pilhøjde, som gør at de buer lidt hen langs siden. Dette gør mig i tvivl om det vil komme til at se sjusket ud?

Håber det er til at forstå :)

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis jeg forstår dig korrekt så er du nervøs for om det er åsene hænge lidt, for betydning for din færdige beklædning?

Jeg ville hverfald stive dem lidt af, enten med en plade indvendigt, krydsfiner, OSB, fiber gips eller hvad man nu har lyst til.

Alternativt lave nogle skrå afstivninger inden i hvert "felt" af samme dim. som åsene. Derved får du halveret spændet og dannet en masse trekanter som kan sende belastningen ud mod søjlerne fra midten af felterne.

Om HardiePlank er kan blive pænt nok, er nok en smagssag og op til dig.


STX, HBU, BA Bygningskonstruktør MAK

Hvor dejligt at nogen vil svare.

Det var ikke helt det jeg tænkte på, men hmm... nu kom jeg også til at tænke på at det også kunne være en udfordring.

Det jeg tænkte på var, om den færdige udv. beklædning vil komme til at "bølge" ud og ind, hen langs siden, pga. åsene jo slår sig lidt.

Så er der da muligt at sætte de lodrette lægte op efter en snor og så klodse dem efter snoren. så sidder de lige så lige som du er grundig

Ja det har jeg også tænkt på, men er bange for at det bliver for meget lille arbejde med små stykker i forskellige tykkelser - jeg er tålmodig, meeen...

Bliver prisen ikke ret voldsom med Hardieplank? Der går jo nogen stykker til på sådan en hal der.

Stålplader kan fås i mange udformninger så det ikke bare er den kedelige trapezplade.

https://www.ds-staalprofil.dk/da-dk/facade/produkt/premium-facadepanel-8

https://www.ds-staalprofil.dk/da-dk/facade/kategori/nordic-klikfals-2

Annonce

Ca. 160 kr./m2 for Hardieplank kontra ca. 100 kr./m2 for f.eks. Sinus trapezplader. Så jo der er da lidt at spare.

Jeg havde bare en idé i hovedet at det vil være pænt, når det ikke skal ligne en maskinhus

Overvejer også stålplade, da det lige er til at smide på træåsene.

Hej Deadpool. Syntes ikke jeg kan se, at der er monteret nogle vindkryds i bygningen, kan det passe ? Hvis det er tilfældet, så få dem lige monteret  

Vedr. Beklædning: en anden mulighed er at mure væggen op (skalmuret), hvis altså der er plads på soklen til det  

Hej Jo jo, det er der - man kan bare ikke se de sidste buer på billedet, hvor kryds er i side og i tag.

Ja men den løsning med mur er desværre over budgettet. Kunne ellers være lækkert.

Hej Deadpool.

Nå okay, det var godt  

Jeg tror ikke det er meget dyrere i sidste ende. Nu er det ikke angivet hvor du bor i landet. Men hvis du bor i Jylland, så er der en gut ved Silkeborg som sælger “forkert farvede” mursten fra Egensund teglværk. Disse sten kan fåes til en billig penge - de egner sig dog bedst til vandskurring. Han har nogle gange en annonce på DBA. Skriv en PM, så sender jeg hans nummer til dig.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis