Fra gitterspær til hanebåndsspær - hjælp!

Hej. 

Vi er førstegangs huskøbere og kigger lige nu på et hus med fritlagte gitterspær i stuen, og synes ikke det er særlig pænt.
Er der nogen der ved, om man kan sætte hanebåndsspær op i stedet, om det er nemt nok, og hvad det ca vil koste at få en håndværker til det, hvis det altså kan lade sig gøre? Hvis ikke det kan lade sig gøre, er der så nogen der har ideer til alternative løsninger?

Håber at nogen kan hjælp!

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Umiddelbart lyder det som et dyrt og besværligt projekt. Et gitterspær og et hanebåndsspær er to meget forskellige ting. 

Hvad er taghældningen? Gitterspær bliver oftest anvendt ved lavere hældninger og der er hanebåndsspær dårligt egnede. Et gitterspær kan heller ikke bare lige bygges om, det vil skulle forstærkes ret meget. 

Selvfølgelig kan det laves, men det er absolut ikke bare lige. Det bedste var måske helt at fjerne taget på det pågældende stykke og opsætte en kipbjælke og stikspær.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Tak for dit svar!

Taghældningen er nok omkring de 40 grader. Det lyder godt nok omfattende ja. Jeg havde lidt håbet at når der nu allerede var lavet alt forarbejdet, med at åbne til kip, isolere, lavde lyddæmpnde lofter osv, så ville det ikke være så voldsomt at skifte 6 spær.

Har du andre ideer til alternativer, så man ikke skal se de voldsomme spær, men stadig kan få noget højde på rummet, så det virker mere rummeligt end det jo nok er.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Et hus i kigger på - så er det måske ikke muligt  at tage et billede op under loftet. Det er ret besynderligt med synlige gitterspær.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Synlige gitterspær har jeg heller aldrig set.


fase
AM1 skrev den 08-11-2018 08:08:45

Er dette ikke Gitterspær?

 Jo, det er i allerhøjeste grad gitterspær. Sådan en tagkonstruktion har jeg aldrig set før. Hvem har dog fostret den ide. Det vil nok blive bekosteligt at ændre tag konstruktionen til hanebåndsspær. En anden løsning kunne være at forskalle og beklæde loftet, så spærene ikke mere er synlige, det er nok den billigste løsning.


fase

Tak for dit svar Ja det var det jeg var bange for. Huset og især dette rum, er ret lille og at lave loft til kip har helt sikkert været for at få det til at virke større. At lukke det af igen vil næsten være synd, nu hvor arbejdet er gjort, men ja det ser nemlig underligt ud, og giver et meget andet indtryk end med hanebåndsspær.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jaman så må du jo bevaredet, og måske det bliver moden fremover. Nogen skal jo være trendsættere som vores ældste søn siger når de vælger noget helt skørt. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg synes at du skal bevare konstruktionen og se den som et unikt loft som ingen andre har. Det er jo kun en finesse til huset, så tænk positivt omkring det, det er jo let at sætte et loft op senere. Jeg vil sagtens kunne vænne mig til det, det giver rummet karakter.

Mvh. Henning.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis