Hvor mange watts solcelle til 100 watts forbrug fra bil batteri

Hejsa

Hvor mange watt skal min solcelle være på, når det skal kunne trække en 100watt stationær pc med en psu på 450watt. Den bruger kun ca de 100watt 

Der sidder så en auto Converter fra bil batteri til 12v/220v 300watt.

Håber det var nok ellers spørg endelig 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Forbruget er opgivet til 100W, så det er det absolut mindste, men når du skal convertere det til 230V, skal converterens virkningsgrad regnes med, så ca. 200W, ville jeg sætte solcellerne til. Du skal regne med at din strømforsyning tager et ordentlig sug, når du kobler den til. Kan din converter klare det?


fase

PC.en trækker mange gange lidt flere watt ved opstart, men hvis din omformer kan levere 300W burde det være nok. 

Hvilket solcelle panel er nok lidt sværere, det kommer jo an på hvor mange timer du skal bruge din PC, i forhold til hvor meget solen skinner, og den her tid på året levere solen ikke ret meget energi, så der skal det vel være 3 gange så stort som det ville skulle være om sommeren. og ikke mindst hvor stort dit lager batteri er..

Tak for svarene 

Mit batteri lager er helt almindeligt bil batteri og tænkte faktisk lidt at lave sådan. At når batteriet er løbet tør, så skal det hele bare slå over på el nettet, så kunne (de) vel skiftes lidt så batteri bliver ladet op dagen osv osv. Men tror i ikke at 100 watt er nok til at lade mit batteri op om dagen 

Milan77 skrev den 06-11-2018 22:06:38

Tak for svarene 

Mit batteri lager er helt almindeligt bil batteri og tænkte faktisk lidt at lave sådan. At når batteriet er løbet tør, så skal det hele bare slå over på el nettet, så kunne (de) vel skiftes lidt så batteri bliver ladet op dagen osv osv. Men tror i ikke at 100 watt er nok til at lade mit batteri op om dagen 

 Nu findes der jo mange forskellige bil batterier, nogen har større kapacitet end andre, et relativt stort bilbatteri som f.eks 12V60Ah. har i teorien en kapacitet på 720Wh, men det kan du næppe trække ud af det, lad os sige du kan trække 600wh(det er nok mindre end det) ud af det, så giver det ca 6 timers brug, hvis vi ser bort fra tab i omformeren, hvis din PC i gennemsnit bruger 100w. 

Et 100w panel vil igen i teorien kunne fylde dit batteri på 6 timer, på en skyfri dag, midt på dagen i slutningen af juni måned, men der vil også være tab fra omformer. skulle du fylde det samme batteri en skyet eftermiddag i nov, skulle dit panel sikkert være 10 gange så stort. 

Dit 40Ah batteri har kun kapaciteten 40Ah, hvis du ikke belaster med mere 4A. Belaster du men mere, falder kapaciteten. 4A*12V= 48W, så du skal have solcellerne til hjælp.


fase

jeg har før kørt ødrift med solceller og 12<->240 inverter..med 16 stk 70ah batterier 😎

det er intet problem at køre en bærbar på en 300 watt inverter - det har jeg prøvet en del

jeg forsøgte med både en 300 watt fra aldi og en 1200 watt - sidstnævnte blev brugt med en miele støvsuger og en 1000watt vinkelsliber uden problemer (batterier blev hurtigt drænet)

du vil opleve at en lille inverter har et relativt stort eget forbrug - ca 5 watt/h unset om du bruger af strømmen eller ej

en dag hvor solen ikke skinner er der således brugt 120wh

hvilket svare til 10ah - hvis dit batteri lager kun er på 40ah tager din inverter (unden belastning) derfor 25% af dit batteri

du skal også vide at et std. bil batterier dør efter 10-50 afladninger, du kan således kun bruge 10-20% af kapaciteten hvis det er et std batteri

ovenstående gør at dit batteri dør hurtigt og vil kræve regelmæssig udskiftning - du skal således hverken gøre det for miljøets skyld eller din pengepung (jeg HAR prøvet det)

det er MEGET billigere at få lagt strøm ind og MEGET bedre for miljøet.desværre

jeg nåede personligt at bruge ca. 22 tkr inden jeg godt kunne se det var uholdbart og har i dag fastnet.

det kostede 12500 kr i tilslutning og 6000 kr til elektrikker - dvs mindre end jeg nåede at bruge på ødrifts eventyret


er ødrift eneste mulighed vil jeg råde dig til at nøjes med 12 eller 24 volt, man kan få de fleste ting til disse spændinger inkl strømforsyninger til bærbare - så har du ikke noget tomgangstab som dræner batterier de dage solen ikke skinner.

et rigtigt solcelle batteri er rigtig dyrt men holder også til ca 500 op/afledninger gange længere...ngen længere hvis man passer på dem.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis