Varmepumpe til lille værksted

Hej

Jeg søger hjælp til at finde den rette varmepumpe til mit værksted.
Værkstedet er todelt.
I første omgang vil jeg kun opvarme den ene del.
Denne del er ~16m2.
Den anden, som er en muret garage er på 35m2.
Denne ikke isoleret. Men hvis den skal med i opvarmningen, vil jeg lægge 100~150mm på loftet. Der er ikke plads til mere. ( er det overhovedet umagen værd med så lidt? )

Nå til spørgsmålet

Kan man få en varmepumpe egnet til ~16m2, og som måske senere kan strække sig til ~50m2?

Hvad er folks erfaringer med feks. De billige fra jem&fix
https://www.jemogfix.dk/qlima-s-5125-varmepumpe/7131/9050021/

Mvh 

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville købe en lidt dyrere udgave med frost-fri funktion. Så kan den holde 10 grader i værkstedet til alle tider. Og ja, det er klart det værd at smide 150mm versus 0 mm på et loft.

for blot 40 år siden var det ikke ualmindeligt at man kun lagde 50-100 mm på loftet af nybyggede huse så ja 150mm holder ganske finmt på vartmen i et værksted

Hej


Og tak for svar.

Umiddelbart kan den jeg linker til også holde de der 8~10 grader.  Det er dét jeg gerne vil have som konstant temperatur når jeg ikke er der 


Men kan rummet være for lille? Så den ikke vil køre nok? Altså være ineffektiv? Eller er det en skrøne?



Super, så lægger jeg isolering derop.


Hvor meget luft skal der være mellem isolering og de plader jeg har som gulv?

(Spånplade og krydsfiner)

Mvh

0 luft, men en dampspærre


 

Er en dampspærre godt ?


Vil kun opvarme i vinterhalvåret. Om sommeren vil der være betydeligt koldere i værkstedet end udendørs


Mvh

Annonce

Hvilken isolering og opbygning har du i gulvet?


Elektronikteknikeren

I garagen ved jeg det desværre ikke.

Men kan ikke tro det er isoleret. Men dog støbt.

I det tilbyggede værksted er der 200mm af den der gode type flamingo med bedre isoleringsevne, og ellers dobbelt armering og 170mm C35 beton.

Mvh


Jeg ville ikke være så bange for den billige pumpe fra Jem og fix, af flere grunde:

Den er købt lokalt, dvs. du har garanti, og de bytter altid uden problemer i deres butikker hvis noget går i stykker før tid.

Kravene til varmepumper og energimærke er skærpet se seneste år, så det værste skrald er sorteret fra. Det vil ikke komme bag på mig hvis den holder mere end 10år, når blot installationen er foretaget korrekt.

I virkeligheden er det installationen du skal være omhyggelig med, da du vil undgå fugt og forurening i kølemiddel linierne. Derfor er det vigtigt med grej som vacuum pumpe og nitrogen til at purge linierne med. Så er du omhyggelig her, skal du nok få en økonomisk og holdbar drift.

Regn dog med en del start stop kørsel grundet det lille areal der skal opvarmes.


Elektronikteknikeren

Det er ikke noget man selv kan montere det skal der en kølemontør lave , det er ikke ligetil , kølemidlet er enormt tyndtflydende , derfor skal samlingerne trykprøves .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 08-11-2018 10:33:41

Det er ikke noget man selv kan montere det skal der en kølemontør lave , det er ikke ligetil , kølemidlet er enormt tyndtflydende , derfor skal samlingerne trykprøves .

 Ja denne del skal man købe sig til, det er heller ikke ufarlige tryk der er tale om.


Elektronikteknikeren
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis