Varmepumpe til lille værksted

O.M.E
O.M.E
Postnr: 4700
O.M.E O.M.E

Hej

Jeg søger hjælp til at finde den rette varmepumpe til mit værksted.
Værkstedet er todelt.
I første omgang vil jeg kun opvarme den ene del.
Denne del er ~16m2.
Den anden, som er en muret garage er på 35m2.
Denne ikke isoleret. Men hvis den skal med i opvarmningen, vil jeg lægge 100~150mm på loftet. Der er ikke plads til mere. ( er det overhovedet umagen værd med så lidt? )

Nå til spørgsmålet

Kan man få en varmepumpe egnet til ~16m2, og som måske senere kan strække sig til ~50m2?

Hvad er folks erfaringer med feks. De billige fra jem&fix
https://www.jemogfix.dk/qlima-s-512...1/9050021/

Mvh 

Picarro
Picarro
Postnr: 2800
Picarro Picarro

Jeg ville købe en lidt dyrere udgave med frost-fri funktion. Så kan den holde 10 grader i værkstedet til alle tider. Og ja, det er klart det værd at smide 150mm versus 0 mm på et loft.

mfrost
mfrost
Postnr: 9400
mfrost mfrost

for blot 40 år siden var det ikke ualmindeligt at man kun lagde 50-100 mm på loftet af nybyggede huse så ja 150mm holder ganske finmt på vartmen i et værksted

O.M.E
O.M.E
O.M.E O.M.E

Hej

Og tak for svar.

Umiddelbart kan den jeg linker til også holde de der 8~10 grader.  Det er dét jeg gerne vil have som konstant temperatur når jeg ikke er der 

Men kan rummet være for lille? Så den ikke vil køre nok? Altså være ineffektiv? Eller er det en skrøne?

Super, så lægger jeg isolering derop.

Hvor meget luft skal der være mellem isolering og de plader jeg har som gulv?

(Spånplade og krydsfiner)

Mvh

O.M.E
O.M.E
O.M.E O.M.E

Er en dampspærre godt ?

Vil kun opvarme i vinterhalvåret. Om sommeren vil der være betydeligt koldere i værkstedet end udendørs

Mvh

Gregeren
Gregeren
Postnr: 2830
Gregeren Gregeren

Hvilken isolering og opbygning har du i gulvet?

Elektronikteknikeren
O.M.E
O.M.E
O.M.E O.M.E

I garagen ved jeg det desværre ikke.

Men kan ikke tro det er isoleret. Men dog støbt.

I det tilbyggede værksted er der 200mm af den der gode type flamingo med bedre isoleringsevne, og ellers dobbelt armering og 170mm C35 beton.

Mvh

Gregeren
Gregeren
Gregeren Gregeren

Jeg ville ikke være så bange for den billige pumpe fra Jem og fix, af flere grunde:

Den er købt lokalt, dvs. du har garanti, og de bytter altid uden problemer i deres butikker hvis noget går i stykker før tid.

Kravene til varmepumper og energimærke er skærpet se seneste år, så det værste skrald er sorteret fra. Det vil ikke komme bag på mig hvis den holder mere end 10år, når blot installationen er foretaget korrekt.

I virkeligheden er det installationen du skal være omhyggelig med, da du vil undgå fugt og forurening i kølemiddel linierne. Derfor er det vigtigt med grej som vacuum pumpe og nitrogen til at purge linierne med. Så er du omhyggelig her, skal du nok få en økonomisk og holdbar drift.

Regn dog med en del start stop kørsel grundet det lille areal der skal opvarmes.

Elektronikteknikeren
karl smart
karl smart
Postnr: 2600
karl smart karl smart

Det er ikke noget man selv kan montere det skal der en kølemontør lave , det er ikke ligetil , kølemidlet er enormt tyndtflydende , derfor skal samlingerne trykprøves .

calle captiosus
 Life is not a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, thoroughly used up, totally worn out, and proclaiming...."WOW What a Ride!!"  -Mark Frost
Gregeren
Gregeren
Gregeren Gregeren
karl smart skrev den 08-11-2018 10:33:41

Det er ikke noget man selv kan montere det skal der en kølemontør lave , det er ikke ligetil , kølemidlet er enormt tyndtflydende , derfor skal samlingerne trykprøves .

Ja denne del skal man købe sig til, det er heller ikke ufarlige tryk der er tale om.

Elektronikteknikeren
O.M.E
O.M.E
O.M.E O.M.E

Tak for jeres svar

Jeg tænker heller ikke de knap 3800kr er en herregård for den pumpe.  Andre jeg kan finde, i kendte mærker er 2~3 gange dyrere. 

Jeg kender en som kan hjælpe med korrekt montage, så det er ikke dét jeg er så bange for. Det var mere om den ville være for stor. Og derfor ville bruge for meget strøm 

Når jeg isolerer loftet på garagen. Hvor meget luft skal der så være mellem det, og det gulv jeg har deroppe?

Jeg vil ikke have en dampspærre?

Mvh 

Kasper-havemand1
Kasper-havemand1
Postnr:

Jeg tænker den er fin til små rum også jeg har netop købt en for at køle et vin rum også på 10m2

Og så vidt jeg kan læse på kassen så har den en funktion så den kan holde en temperatur på 8 grader. hvilket jo er fint til et værksted der skal holdes frostfrit og så kan du tænde den når du skal bruge den, Den kan vist også køre over telefonen så du ikke skal ud i værkstedet for at justere temperaturen.

Som bonus info så står der også på kassen der er 4 års garanti.

Tosch
Tosch
Postnr: 8600
Tosch Tosch

Hejsa. 

Hvordan var den at installere?

-------

tilflytter til det midtjyske

--------
Hr.Sørensen
Hr.Sørensen
Postnr: 3300
Hr.Sørensen Hr.Sørensen

Pumpen fra jem og fix fungere upåklageligt dog skal du huske der er intet rørsæt eller slanger med i det fra jem og fix... Så det skal jo også købes andet sted da de ikke selv sælger det ved siden af :-) 

Jeg er glad for mit på som holder 49kvm lunt

O.M.E skrev den 08-11-2018 21:17:50

Tak for jeres svar

Jeg tænker heller ikke de knap 3800kr er en herregård for den pumpe.  Andre jeg kan finde, i kendte mærker er 2~3 gange dyrere. 

Jeg kender en som kan hjælpe med korrekt montage, så det er ikke dét jeg er så bange for. Det var mere om den ville være for stor. Og derfor ville bruge for meget strøm 

Når jeg isolerer loftet på garagen. Hvor meget luft skal der så være mellem det, og det gulv jeg har deroppe?

Jeg vil ikke have en dampspærre?

Mvh 

Gamle men solidt hus fra 1900 :) 
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Erfaringer med Qlima varmepumpe
    Fyr og opvarmning
  2. Varmepumpe fra Jem og Fix
    Fyr og opvarmning
  3. Jem og Fix kvalitet
    Lav-Hus
  4. varmepumper