Råd til nyt gulv ovenpå trægulv

Jeg skal have konverteret et bryggers til et motorcykel værksted, med mulighed for at koverterer tilbage. I bryggerset er der massive træbrædder i fyr eller ask, ligesom i resten af huset. For at skåne gulvet skal noget andet gulv lægges ovenpå.

Spørgsmål: Hvilket praktisk gulv kan lægges ovenpå trægulvet uden at ødelægge det med lim el. anden slitage.

Overvejelse: Linoleums kliksystem som lægges oven på en PE folie. Er det stærkt nok til at en mc lift på 200kg kan stå på det, uden at det giver mærker helt ned i trægulvet? Hvad hvis der løber olie mellem pladerne – er PE folie nok?

Er åben for alle muligheder.

Pft.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Afhængigt af hvor stort rummet er, så ville jeg nok lægge noget krydsfiner med fer-not, eller nogle andre slags gulvplader oven på det massive plankegulv, og så lægge noget billigt klik-gulv oven på gulvpladerne. Så er du i hvert fald sikker på ikke at lave mærker ned gennem gulvet.

Tak for svarene.

@Orla - Hvad er årsagen til at en dampspærre ikke er egnet i den situation? Har du et bud på hvad der ellers kunne fungerer?

@Picarro - Eftersom døren indtil resten af huset åbner ind i bryggerset, kan det nye gulv ikke være alt for høje, da døren så vil gå i mod gulvet. Det er lidt en udfordring. 

Ah ja okay. Så ville jeg måske næsten lave en MC "platform" på et par kvadratmeter, med en forstærket bund af krydsfiner, en liste på kanten til at fange eventuel olie, og måske noget industritæppe af en eller anden art på. Og så klikgulv på resten af gulvet. Jeg tror i hvert fald ikke at klikgulv i sig selv er godt nok, hvis du skal have en stor BMW eller lignende op på et støtteben.

Mh ja - den havde jeg ikke lige overvejet. Der kommer til at være en mc lift som så kan stå på den forstærkede platform. Og det er netop en større BMW som er til den tunge side.

Alternativt kan jeg lave en lidt mere mobil (mindre indbygget) platform, som blot er en plade mc liften står på, for at fordele vægten bedre end liftens 4 små hjul vil være istand til.

Jeg kender ikke lige til industritæppe. Hvilke egenskaber har sådan et?

Har du nogle anbefalinger til hvilket underlag der skal mellem trægulvet og klikgulvet, for at undgå ridser mm?

Annonce

Nu havde jeg ikke lige noget specifikt tæppe i mente, men noget billigt kraftigt nylontæppe eller lignende, som kan holde lidt på olien hvis man spilder, indtil man lige får kastet nogle klude på. Så kan man jo altid skife det ud når det har set en 3-4 sprukne bundpakninger.

@Orla – det giver god mening når du beskriver det sådan.

Jeg har lavet lidt research på alternativer til klikgulv.

En simpel løsning kunne være at lægge et rulle vinylgulv som f.eks Forbo Novilon. Det kan løslægges (uden lim) og fastgøres i kanterne med dobbeltklæbende tape, så længe rummet er under 40m2. Mit rum er ca. 20m2 (390x530cm). Derefter skal der fuges langs kanterne og monteres fodlister.

Eftersom der er tale om ét stort stykke vinyl, kan der derfor ikke sive f.eks olie ned, ligesom det ville mellem pladerne ved et klikgulv.

For at undgå mærker ned i trægulvet fra mc liften, kan der så lægges en platform/træplade under liften, for at fordele vægten.

Et sådan stykke vinyl vil desuden kun koste ca. 4500 kr. og kan nemt fjernes uden at trægulvet nedenunder er beskadiget.

Jeg ville ligge et diffusionsåbent gulvunderlag ud, som andre er indepå, så sikre du ikke at få lavet en indelukket lomme som kan holde på fugt.

Det kunne fx være: https://www.bauhaus.dk/logoclic-gulvunderlag-eco-cork-rulle-med-10-m.html - eller  https://www.bauhaus.dk/logoclic-isoleringsunderlag-eco-wood-traefiber-6-99-m.html alternativt en rulle gulvpap af den tykke slags.

Oven på dette ville jeg ligge billigste klikgulv, krydsfiner, gulvspåndplade eller hvad du nu har lyst til af slutlig overflade. Så har du tilmed et "dobbelt" gulv i forhold til vægtfordeling, som jeg iøvrigt ikke ville være nervøs for. Det svare til 5-6 voksne personer, og det er sjældet man høre at nogle er gået gennem gulvet.

Det hele forudsætter at det ikke kolidere med nogle døre som skal åbne ind i rummet, tjek om der er plads under dem til opbygning.


STX, HBU, BA Bygningskonstruktør MAK

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis