Hvor kom glaspesten lige fra? Boring i glas

Hvor kom glaspesten lige fra?

Jeg har købt 10 stk. flotte blanke sifoner (flasker) i Spanien som jeg ønsker at bore huller i således at jeg kan bruge dem til hygge belysning i stuen og forære dem til venner og bekendte.

Det gik super fint med at bore det første hul i det næsten 1 cm. tykke glas. Boret har jeg købt for en femmer på Aliexpress og jeg gjorde det at jeg tapede en træplade på flasken således at boret var styret. Flaske og plade var nedsænket i koldt postevand og boret kørte langsomt i en akkuboremaskine. 

Men ak, se nu på billederne hvordan flasken kom til at se ud efterfølgende. "Glaspest" som jeg ikke kan fjerne igen. Jeg har lavet 2 korkpropper til flasken og laden den stå med citronsyre natten over og det hjalp ikke. Så prøvede jeg at lade den stå med 30% saltsyre natten over, men det hjalp heller ikke.

Men hvad er det som går galt for mig? Jeg har jo 9 pæne blanke flasker mere og dem ønsker jeg jo ikke ødelagt af glaspest eller hvad det er. 

Jeg var d.d. hos vores lokale glarmester og folkene derude trak bare på skulderen og havde ingen gode råd. Måske skal jeg prøve at bore i syltetøjsglas for at øve mig og måske skal jeg bore i petrolium for at undgå en kemisk reaktion. Jeg begriber ikke hvad det er der går galt.

Kommentarer udbedes gerne og del gerne erfaringer.

Hilsen Henrik fra Herning






Hundefar

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kan det være spændinger i glasset, der er blever udløst, da du brød igennem? Der er lidt skår på bagsiden. Måske kunne man fylde flaskerne med pakket, fugtigt sand inden man borer?


Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Hvis man vil vaske en flaske indvendig er det ikke altid nemt at få flaske børsten ned i flasken. 

Så fyldes lidt vand i med opvaskemiddel  og 1 - 2 kopfulde grus / småsten. Nu kan det roteres rundt i flasken så der bliver rent i alle kroge. Du skal naturligvis holde hånden for både det borede hul og tuden.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Evt lige starte med groft salt inden man går over til grus.

Det virker også til at gøre termokanden ren invendig


Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Når du borer i glas skal der fart på.


 

Jeg har nu været ud og købe hvidt soda pulver. Bør dette opløses i varmt vand eller er det ligegyldigt? Jeg forestiller mig at lade flasken stå natten over med en lidt stærk blanding indenbords ;-)

Og til dig uldal: Når man ser boring af huller i glas på Youtube er det da oftest med meget lave hastigheder? Det er gået fint for mig med akkuboremaskinen på meget lav hastighed og emnet nedsænket i vand. Jeg har lavet endnu 2 prøveboringer i syltetøjsglas og her var der ikke skyggen af glaspest. Jeg forstår ikke rigtig hvad der foregår med sifonflasken, men I skal nok få svar når soda testen er udført ;-)



Hundefar

Hej med jer,


Nu har min sifonflaske så stået med en skrap blanding af soda i 2 dage og den er blevet vendt og drejet flittigt så sodaen kom rundt i vandet.

Og resultatet: Det hjalp ikke en s... ;-)


Øv, jeg opgiver og prøver at bore et hul mere i en pæn sifonflaske og jeg håber så at det var netop den flaske der var grim/pestet inden boring. Denne gang tager jeg et billede af flasken inden jeg borer :-)))))


Hundefar

Efter at have øvet mig lidt i gamle syltetøjsglas vovede jeg pelsen og har nu boret endnu et hul i en sifonflaske. Denne gang uden glaspest, så måske er jeg inde på noget af det rigtige??? Forskellen denne gang er at jeg valgte at ryste flasken med petrolium (lampeolie) inden jeg nedsænkede den i vand. Min ide med petrolium er at det vil lægge en film på flasken således at borestøvet ikke kan indgå i en kemisk reaktion med indersiden af flasken. Om min teori er rigtig ved jeg ikke, men faktum er at denne flaske ikke har glaspest indvendig overhoved. LDS mand er nu glad.


Hundefar

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis